
3	 The Media on the Rock:
 
the Media and the
 
Gibraltar Killings 1
 

David Miller 

INTRODUCTION 

'They were challenged by, it appears, plain-clothed policemen ...
 
Then the shoot-out happened' (BBCl, 21.00 6 March 1988).
 

'A fierce gun battle broke out' (!TN, 21.15, 6 March 1988).
 

'A SOO-pound car bomb close to the Governor's residence' (ITN,
 
12.30, 7 March 1988).
 

'Army explosives experts used a robot to defuse the bomb' (lTN,
 
12.307 March 1988). 

'A SOO-pound bomb was later defused' (Guardian, 7 March 1988). 

'One of them was a woman and they were both armed' (Today, 
7 March 1988). 

'They were armed' (Sun, 7 March 1988). 

The Gibraltar shootings of three members of the Irish Republican 
Army, Mairead Farrell, Danny McCann and Sean Savage, occurred 
at approximately 15.41 hours on Sunday, March 6 1988. Tile shoot­
ings were carried prominently in all parts of the British media on the 
Sunday night and Monday morning. These reports included state­
ments, such as those above, which were simply untrue. The members 
of the IRA unit were shot not by 'police' but by the SAS. A 500­
pound car bomb (or a bomb of any other size) had not been found, 
nor had this non-existent bomb been defused by 'explosives experts' 
or even by 'robots'. There was no 'shoot-out' or 'fierce gun battle' 

IIbecause, in fact, Farrell, McCann and Savage were not armed. II 
ii 

69 
II 

..	 1:1 



70 The Media on the Rock 

'BOMB GANG,?2 

The first official comment from the MoD in London came at 16.45. 
They confirmed 'a suspected bomb found in Gibraltar and three 
suspects shot by civilian police'. 3 The first British TV news bulletins, 
on BBC and ITN, following the MoD statement, reported that 
'police' did the shooting. But at this stage they are unsure about the 
existence of a bomb. The BBC reported: 'Three suspected terrorists 
believed to be Irish have been shot dead tonight by police in 
Gibraltar ... A search of the main street is under way following a 
report that a bomb had been planted near a public hall, but it's not 
known if that report was genuine' (18.25, 6 March 1988). 

Five minutes later ITN repeated this account, speaking of 'a bomb 
alert in the centre of the town' (18.30, 6 March 1988). 

At 21.00 the MoD said that 'security forces were involved in the 
shootings and that military personnel dealt with a suspect bomb'. The 
MoD statement came too late for the BBC 21.00 bulletin and they 
continued to refer to 'police' rather than 'British soldiers'. Neverthe­
less, they were much more certain about what had happened: 'Police 
in Gibraltar have shot dead three suspected Irish terrorists. They've 
also defused a car bomb ... It was said to have 500 pounds of 
explosives packed inside. Official sources said the bomb appeared to 
have been prepared to go off on Tuesday ... They were challenged 
by, it appears, plain-clothed policemen... Then the shoot-out 
happened' (BBCl, 21.00, 6 March 1988). 

ITN, fifteen minutes later, incorporated the MoD statement, but 
otherwise their account was substantially the same. At 22.00 that 
night officials in Gibraltar confirmed to the Gibraltar Chronicle that 
the suspect car had been 'towed away and there has been no 
confirmation of the story that it held 500 pounds of explosives' 
(7 March 1988). 

At 09.00 the following morning the MoD in London continued to 
say 'a suspected bomb has been dealt with'. However, at 15.30 
Geoffrey Howe said in the House of Commons that no bomb had 
been found and that the three IRA members were unarmed. At 16.00 
'the Governor of Gibraltar continues to tell reporters a bomb has 
been defused'. 

On Monday 7 March all eleven British national daily newspapers 
reported the story that a bomb had been found. Many gave detailed 
information about the size (mostly 500 pounds), purpose and type of 
the bomb as well as how it was defused. The Daily Mail suggested 

..
 

~ 



71 David Miller 

that the bomb might have a 'video timing device', while Today and 
the Independent mentioned 'remote control'. The Daily Mirror told 
us that 'a controlIed explosion failed to set off the bomb' whilst the 
Daily Mail added 'RAF disposal men defused it later'. 

Writing in Granta (no. 25, p. 2), Ian Jack explains how the MoD 
account can be seen as technically accurate: 

There is a strong temptation here, a temptation to use the word 
'lie'. Writer (and reader) resist it. According to the Ministry of 
Defence, the phrase 'suspect bomb' or 'suspect car bomb' is 'a term 
of art'. As the army's bomb disposal officer explained to the 
inquest it means no more than a car which, for whatever reason, is 
thought to contain a bomb. Hence you 'find' a suspect bomb by 
finding a car and suspecting it. Hence you 'deal with' a suspect 
bomb either by confirming its presence and defusing or exploding 
it, or by discovering that no bomb exists. 

The subtleties of the MoD statements on that Sunday night (a 
'quiet' news day) were lost on the media, and on the Armed Forces 
minister Ian Stewart. The next morning he was repeating 'there was a 
car bomb found, which has been defused' (BBC radio 4, Today, 
7 March 1988). According to Ian Jack the story about the size of the 
bomb was gleaned by reporters from the 'gossip of excited Gibraltar 
policemen' (Granta, no. 25, p. 22). It is not clear whether they were 
speaking with authority. But some official statements were premised 
on the existence of a bomb. One BBC journalist reported: 'Official 
sources said the bomb appeared to have been prepared to go off on 
Tuesday' (BBC, 21.00, 6 March 1988). 

One journalist argued that this story dominated the media because: 
'The immediate reaction is - the Government says there is a big 
bomb, it's Sunday, you can't get hold of anybody in the press office. 
Hacks across the Mediterranean are being woken up from their 
siestas. BasicalIy, you go on whatever you've got.' 

'FIND EVIL EVELYN' 

On Tuesday 8 March, the day after Geoffrey Howe's announcement 
in the Commons, the tabloids focused attention on the 'Fourth 
Bomber'. In articles headed 'Hunt for IRA Evelyn' (Sun), 'Sister of 
Blood' (Daily Record) and 'Find Evil Evelyn' (Daily Mirror), Evelyn 



The Media on the Rock72 

Glenholmes was named as being hnnted by police throughout Europe 
over her alleged involvement in the 'Gibraltar Bomb Plot'. 

Glenholmes has been Fleet Street's 'most wanted terrorist' for 
several years. She was first named by Scotland Yard in 1984, 
appearing in the papers as the 'Terror Blonde in jeans' (Daily Mail, 
13 November 1984) and the 'Blonde Bomber' (Evening Standard, 
12 November 1984). After an unsuccessful extradition attempt in 
Dublin in 1986 the papers obtained several photographs of 'Evil 
Evelyn' which replaced the artist's impression released by the police 
two years earlier. They showed, among other things, that 
Glenholmes was not, in fact, blonde. These photographs have been 
appearing periodically ever since, for example, with the caption 
'Angel of Death' in the Star of 11 January 1988. They resurfaced on 8 
March 1988. Their significance was illustrated when Irish Press 
columnist John McEntee reported witnessing the 'creation of a little 
bit of history' in Gibraltar's Holiday Inn, 'the invention of Evelyn 
Glenholmes as the missing fourth IRA member in Gibraltar' . McEntee 
asked a 'colourful colleague if he believed the theory of the fourth 
man. HOh, it's a woman and we are saying it's Evelyn Glenholmes," 
this craggy veteran explained. Why on earth, I wondered aloud, was 
he saying it was Glenholmes. "Because," he replied, "we have a nice 
picture of her and she won't sue'" (16 March 1988)4 

'DEATH ON THE ROCK' 

Thames Television decided to investigate the shootings. On 28 April 
1988 Geoffrey Howe asked Lord Thomson of the lEA to postpone 
the resulting programme 'until after the inquest in Gibraltar'. The 
IBA refused. The programme was accused by Tom King and much of 
the press of conducting a 'trial by television' and prompted Mrs 
Thatcher to comment that 'trial by TV or guilt by accusation is the 
day that freedom dies'. The programme makers thought that they 
were wrongly accused. David Elstein, Director of Programmes at 
Thames TV, argued that much of the programme was taken up with 
'outlining quite clearly the terrible effects that the planned explosion 
would have had. We revealed that while the IRA's political wing was 
claiming the Enniskillen bombing was a tragic accident, the IRA was 
already planning Gibraltar' (The Sunday Times, 8 May 1988). 

In his enquiry into the programme Lord Windelsham endorsed this 
view, emphasising 'the hostile editorial stance of the programme 

~ J
 



73 

>
 

David Miller 

towards the IRA and its methods' (Windelsham and Rampton 1989, 
p.24). Remarkably Windelsham also revealed that This Week had 
interviewed Gerry Adams, President of Sinn Fein, for the programme 
but that they had decided not to use the interview in the programme 
because it 'would give the IRA a propaganda platform that could not 
be justified' (Windelsham and Rampton 1989, p. 20). 

Geoffrey Howe also tried to stop the BBC broadcasting a programme 
on the shootings made by BBC Northern Ireland's Spotlight team. 
According to the Independent (5 May 1988), he phoned Marmaduke 
Hussey to 'seek reassurances that the [eyewitness] interviews would 
not be broadcast'. The programme was broadcast that night. 

INSIGHT? 

On 1 and 8 May The Sunday Times published detailed allegations that 
the programme 'Death on the Rock' had distorted and omitted 
evidence which was inconvenient. They claimed that key witnesses 
shown in it were complaining that 'their views were not accurately 
reported' and that Thames's evidence was 'crumbling fast' (1 May 
1988). 

The Sunday Times 'Insight' team reported a 'crucial statement' 
made by the English lawyer Stephen Bullock before he was inter­
viewed for the programme 'when his memory was much fresher'. He 
had told them 'categorically' that the police car he saw had 

'five uniformed officers in it', not plainclothes SAS men. It had 
pulled up alongside him, perhaps 100 yards away from the garage, 
as two SAS men travelling on foot had raced along the pavement to 
the garage. The volley of shots, he said, rang out as the police car 
turned on its siren and raced towards the petrol station. So 
ProeHa's evidence that the SAS men got out of the car outside the 
garage and shot the terrorists is contradicted by Bullock. 'Insight' 
was also given Bullock's account about the terrorists raising their 
hands ... He said McCann's arms were 'outstretched trying to 
shield himself' and not, as ProeHa claims, in surrender (1 May 
1988). 

One problem in this account is that Bullock and ProeHa 'were 
talking oftwo different police cars' (Observer, 8 May 1988). Another 
is that the two SAS men that Bullock saw 'were in no way 
instrumental in the shooting at the Shell petrol station on Winston 



74 The Media on the Rock 

Churchill Avenue. Therefore my statement in no way contradicts the 
evidence given by Miss Proetta' (letter from Stephen Bullock to 
Roger Bolton, 5 May 1988). A further problem is that Bullock was 
more than a hundred yards away from the scene and simply 'didn't 
know' if McCann was surrendering or defending himself (Sunday 
Tribune, 15 May 1988). 

'Insight' reported Josie Celecia as saying that Proetta's account was 
'ridiculous' and accused the television programme of missing out this 
inconvenient testimony. But the Sunday Tribune reported Celecia as 
being 'quite distressed' by the Sunday Times report. She told them, 'I 
totally reject suggestions ... that I described the evidence of Carmen 
Proetta as ridiculous' (15 May 1988). 

'Insight' also consulted Lt-Col George Styles, a former homh 
disposal expert who had acted as a consultant for 'Death on the 
Rock'. He was reported to be an 'angry' man who was writing 'a 
letter of complaint to Thames Television' with 'a copy ... to the 
Prime Minister' (1 May 1988) complaining that two of his views had 
been missed from the programme. The week after the 'Insight' report 
of 1 May, the Observer reported that Styles had a 'long telephone 
conversation' with Chris Oxley, the producer of 'Death on the Rock'. 
He told Oxley, 'you don't have to apologise to me' and that 'the thing 
which had made him most cross, he said, was the way the press had 
gone for Carmen Proetta "because, you know, what she said was 
true'" (8 May 1988). 

It was eight months before The Sunday Times finally admitted it 
had been wrong. 'Insight' editor Andrew Hogg wrote: 'It was 
misleading for The Sunday Times to claim that interviews with two 
eyewitnesses, Stephen Bullock and Josie Celecia, "destroyed" the 
evidence of a third eyewitness, Carmen' (29 January 1989). 

When 'Death on the Rock' was hroadcast two Sunday Times 
journalists, Rosie Waterhouse and David Connett, were sent to 
Gibraltar to reinterview key eyewitnesses. According to one of these 
reporters, 'I expected that I would be told to investigate further the 
circumstances of the shootings. However I wasn't. I was told that we 
were to investigate the making of "Death on the Rock"'. On their 
return from their second trip to Gibraltar they wrote detailed memos 
to Rohin Morgan, features editor, complaining ahout the way their 
copy had been used. David Connett protested that he had been asked 
to do a 'hatchet joh' on 'Death on the Rock'. He pointed out that he 
had found no evidence to discredit Thames TV; on the contrary, he 
argued: 



75 

p 

David Miller 

the more he investigated, the more questionable the official line 
became. 'Guidance' supplied by the Ministry of Defence in 
London, later shown to be false, was accepted at face value by the 
paper, while attempts were made to discredit civilian witnesses. 
For example, one of the points in the Sunday Times account ... 
had the effect of trying to undermine ... Carmen Proetta. Mr 
Connett said he filed the opposite information from Gibraltar and 
complained that his information had not been used (Observer, 
15 January 1989). 

Rosie Waterhouse complained in her memo that: 'I expressed 
concern that you [Morgan] seemed to be accepting the official version 
of the shooting without question. You were not interested in any 
information I obtained which contradicted your apparent premise ­
that Thames was wrong and the official version right' (Observer, 15 
January 1989). 

Veteran Sunday Times journalist Barrie Penrose also complained. 
He wrote to Morgan saying: 'In a nutshell, I have seen how facts and 
witnesses are misused to launch the attack against "This Week".' 
One Sunday Times journalist told me that 'Robin [Morgan] gave me 
the clearest impression that he wasn't a great regarder of Julian 
Manyon's journalistic standards ... I got the impression it was 
because Robin had worked on an original Sunday Times "Insight" 
story. ' 

The role of the Sunday Times journalists at the inquest was a 
unique one; they were simply filing a 'verbatim account of the 
inquest' (Adams et aI., 1988, p. iv). This was, according to one 
Sunday Times journalist, in order to 'give Andrew Hogg the oppor­
tunity to almost be there. For very real good positive reasons, he had 
to be in London, because that's where the copy's done. That's where 
it goes to the paper and that's where Morgan can get his mucky little 
hands on it.' 

Some have argued that The Sunday Times had other reasons to 
attack 'Death on the Rock'. Jolyon Jenkins has written (New 
Statesman and Society, 11 November 1988): 'It's hard to believe that 
all this is not connected with Rupert Murdoch's satellite interests.' 
This argument was bolstered when a new 'executive chairman' was 
appointed to Sky Channel by Murdoch. This was Andrew Neil, who 
also kept his old job as editor of The Sunday Times. At the beginning 
of December, Andrew Neil gained an assistant at Sky. The six-month 
secondment went to Jonathan Miller who had edited the Sunday 



76 

"""'! 

The Media on the Rock 

Times media page for eighteen months, covering many stories on 
broadcasting and deregulation. Others have argued that the connec­
tions go deeper than simple economic interest. Murdoch is said by 
one biographer, Thomas Kiernan, to 'boast privately to friends' of 
the power he exercises over Thatcher. According to Kiernan, the 
late editor of The Times, Charles Douglas-Home, said in 1984 that 
'Rupert and Mrs Thatcher consult regularly on every important 
matter of policy ... He is the phantom Prime Minister of the country' 
(Kiernan, 1986, pp. 310-11). 

THE GIBRALTAR INQUEST: 'YOU FIND EVERYONE IS 
YOUR CLOSEST FRIEND.'s 

A typical day for journalists in Gibraltar would start when the inquest 
opened at 10 a.m. Most journalists I spoke to said that because there 
was so much going on in the court room the bulk of their coverage 
involved simply reporting the court proceedings as they happened. 
This left many journalists with, as they saw it, little time and little 
need to speak to other sources to generate stories. But journalists 
would routinely use other sources to contribute to pieces. The most 
obvious sources of information for British journalists were the 
government press officers - one from the Foreign and Common­
wealth Office and another from the Ministry of Defence. One 
journalist explained why they would consult the press officers: 'We 
would always initially go to clear up stuff - stuff that we hadn't fully 
understood, or just to get clarification of points of evidence that had 
been given. The second priority was to find out what was the next 
thing on the schedule and then thirdly probably came under the 
broad heading of any other news.' Anothe, related that one of the 
Press Officers 'was in our hotel, so occasionally he would come and 
have a drink. But we tended not to talk too much about the case. We 
had a general chat, and if there was any buzz, he'd tell you what the 
buzz was.' 

The Foreign Office press officer at the inquest related: 'you're 
running a demand-led operation. They need to know you. Once 
you're identified ... you find everyone is your closest friend.' Much 
of this 'operation,' he commented, was 'off the record': 

All you could do was caution people. You could say things like you 
know, 'Well, OK, you've heard that witness, but, don't draw too 

----.-.J
 



David Miller 77 

many conclusions from that, because you'll find that tomorrow
 
there will be a lot of evidence which will demonstrate that that
 
witness was mistaken. So don't add too much weight to that
 
particular statement.'
 

Some journalists were reluctant to reveal whom they routinely 
talked to. This is perhaps not surprising given the relationship that 
exists between official sources and journalists. This same press officer 
argued that it was in the journalists' interests not to disclose their 
sources: 

We establish a relationship with people and most of what we do is
 
on a basis of trust ... If we brief them unattributably then they're
 
not about to completely cut the ground from beneath our feet,
 
because it's not in their interests to do so in the sense that they are
 
hoping that you will be as frank as you possibly can be. If you are
 
very frank with them and they land you in it and report what you've
 
said, clearly they know that the next time you speak to them you're
 
going to be extremely cautious.
 

Many journalists claimed not to take official sources at face value. 
They maintained that they would check official guidance with other 
sources. One journalist commented: 'Well, I think you're always 
cynical, aren't you? It's a bit different listening to an MoD Press Officer 
talking about something like this than it is when he's talking about the 
Duchess of Kent arriving on a parade ground to view the troops.' 

A key problem for this system of unattributable briefings is the 
tendency of journalists to get too close to their sources. Robert 
Harris has described this tendency as the 'NASA syndrome': 

If you are spoon-fed you become dependent. It's rather like being a
 
drug addict. Any group of journalists who become too dependent
 
on anyone source of official information end up not writing the
 
truth because, in some subtle way, they end up being drawn into
 
the system ... For years the space correspondents knew NASA
 
was sending up space shuttles that weren't safe. But they didn't
 
write about it because to write about it would have been to cut
 
themselves off from their main source of information. They had, in
 
effect, become publicists for the American space programme. It
 
can happen to all forms of journalism ... especially when you have
 
a government that's been in power for ten years - the tendency will
 
be not to bite the hand that feeds you (quoted in Michael Poole,
 
'No News is Bad News', The Listener, 2 February 1989).
 

\, 



78 

~ 

The Media on the Rock 

As one journalist put it, the press officers in Gibraltar 'were spin­
doctors. They were there to give you the best British gloss on the 
events.' 

'WE FOLLOWED THEIR STEPS RIGHT UP TO GIBRALTAR'S 
GATE.,6 

From the first reports of the shootings until after the inquest, there 
were many reports based on official sources. Immediately after the 
shootings there had been many briefings both on and off the record 
from the Spanish police and the MoD indicating that the IRA unit 
had been under constant surveillance all the way to the border. But 
by the time of the inquest the official story was that the Spanish police 
had lost Farrell, McCann and Savage at Malaga Airport. One 
journalist revealed that: . 

We raised a question over drinks about the Spanish surveillance.
 
They said very strongly that the Spanish would not only testify, but
 
there was an answer for this and we were just going up a blind
 
alley ... That would be explained and we would look foolish if
 
we pursued it... It was never explained and it was a very
 
important point. I was on deadline of course, so there was a slight
 
attempt to steer me off ... which is, I [suppose], what they get
 
paid to do.
 

The question of Spanish surveillance was a crucial one and official 
sources were anxious to demonstrate that they wanted the Spanish 
police to testify. According to the Sunday Telegraph (25 September 
1988): 'British officials are making little secret of their frustration 
at the Spaniards' failure to authorise the police officer to give 
evidence.' 

In the event the Spanish police did not give evidence at the inquest 
but a statement allegedly from a Spanish policeman was leaked to the 
Sunday Telegraph and The Sunday Times (2 October 1988). It later 
featured in the Sunday Times journalists' book Ambush: 'The official 
police report into the incident makes sorry reading and offers no 
satisfactory explanation: "Both men left the terminal and hoarded a 
taxi, which it was not possible to follow, whilst the woman was lost 
from sight inside the building due to the number of people there at 
the time".' (Adams cl a!., 1988, pp.148-9). 

---.J 



79 David Miller 

But, as Private Eye was to argue, this was not the official police 
report. Iu fact, the document purports to be a witness statement 
taken by DCI Correa of the Gibraltar police from a Spanish 
policeman. The policeman, Tomas Rayo Valenzuela, later denied 
ever having made the statement. 'It's written in English, a language 
which I ueithcr speak nor understand,' he said (New Statesman and 
Society, 21 April 1989). 

When the crown pathologist gave evidence that the shooting of 
Savage was 'frenzied', it was, according to one 'MoD source', the 
'biggest blow we've received so far during the Gibraltar inquest' 
(Sunday Telegraph, 11 September 1988). Some papers that week 
carried stories reminding readers of what the IRA had done in the 
past. Others carried stories written by journalists in London, which 
quoted 'MoD sources' or an 'SAS veteran'. These claimed that the 
soldiers had not been in a 'frenzy'; 'The intention for very specific 
reasons is to surgically blow his or her brains completely out. Which 
is why - as the Gibraltar inquest heard yesterday - all three Provos 
shot dead by the SAS on the Rock all died from head wounds' 
(Sun, 9 September 1988; see also Sunday Telegraph, 11 September 
1988). 

The problem with these accounts is that one of the three, Farrell, 
died, according to the pathologist, 'as a result of massive internal 
bleeding' (Guardian, 9 September 1988). Another is that Savage was 
shot in the 'left leg and right and left arms' (Guardian, 9 September 
1988) before he was shot four times in the head. 

The Sunday before the inquest started the Sunday Telegraph 
claimed that 'Only three of the 7-strong SAS team which killed three 
IRA terrorists in Gibraltar last March actually fired shots, according 
to military sources ... One [SAS man] stopped in a school play­
ground to ensure the safety of children. His colleague caught up with 
Savage and killed him' (4 September 1988). 

This image of the caring SAS man shielding children from danger 
rather fell apart when SAS men 'C' and 'D' gave evidence. They 
testified that they had both shot Savage, who received between 16 
and 18 wounds. 

Before the inquest started. !TN were handed a synopsis of the 
evidence the SAS men would give in court. 7 According to one 
journalist who was involved, it came from 'MoD but I wouldn't like 
to say any nearer than that'. It was also passed to the Guardian which 
carried it on the front page the next day (6 September 1988). !TN 
reports from Gibraltar that day were dominated by this document. 8 



80 The Media on the Rock 

In some cases the similarities between the soldiers' statement and the 
!TN bulletins are striking: 

Apparently each body had some nine shots (leaked SAS state­
ment); ITN understands that each was shot about nine times (!TN 
22.00, 5 September 1988). 

Car was new, but it had an old aerial (leaked SAS statement); The 
car was new, the radio aerial was old (ITN 22.00, 5 September 
1988). 

They tried to arrest them at the top of Casemates Hill - something 
happened which prevented the team from doing so (leaked SAS 
statement); A decision was taken to arrest them here in Casemates 
Hill. As the SAS were about to move in, something happened and 
the attempt was aborted (ITN 13.00, 5 September 1988). 

One problem for this account was that part of it was inaccurate. 
When the pathologists came to testify at the inquest they revealed 
that Sean Savage had been hit by between 16 and 18 bullets, not nine 
as the statement has said and ITN had reported. 

The only attempt that ITN made to 'balance' the domination of 
their bulletins by the soldiers' story came in the News at Ten. The 
newscaster commented: 'Tonight the solicitor representing the IRA 
bombers' families said he was angry. He said it was a leak to ITN. He 
said it reinforced his view that the inquest would be extremely unfair' 
(ITN, 22.00, 5 September 1988). But !TN did not reveal that it was a 
leak or what its source was. 

This document also contained other inaccuracies, which ITN did 
not repeat. It claimed that 'Witnesses say that what attracted them to 
look out of their windows was some shouts which preceded the shots.' 
Of course, at the inquest itself not even the SAS men claimed to have 
shouted proper warnings and most witnesses said they were attracted 
to the events either by the shots or by a police siren. 

Perhaps more disturbing is the attempt to suggest that Paddy 
McGrory, the solicitor for the families, was little more than a Provo 
stooge. At the preliminary hearing in July some papers attempted to 
smear McGrory. Today (6 July 1988), for example, alleged that 
McGrory was 'effectively promoting the IRA's propaganda war'. 
McGrory issued writs against the Sunday Express, the Star and Today 
which were settled out of court for 'more than £225000' (Sunday 
Tribune 18 February 1990). It is not clear what the source of these 
stories was. However, when the SAS statement was leaked, it 

..
 



David Miller 81 

alleged: 'There are indications that they [the SAS] don't want 
McGrory to be able to identify them because they suspect he has very 
strong links with the IRA.' 

Some might argue that this attempt to identify McGrory as being 
linked to the IRA is all the more worrying in the light of the killing by 
loyalists of Belfast solicitor Pat Finnucane in February 1989. This was 
after junior minister Douglas Hogg had alleged that some solicitors 
were 'unduly sympathetic' to the IRA. 

From the point of view of many British journalists, there wasn't as 
much reason to speak to McG.Jory as to official sources. One reason 
was that McGrory had 'no forewarning of the order of witnesses and 
no copies of witness statements collected by the police ... Only the 
coroner, Felix Pizzarello, and the lawyers for the Crown and the SAS 
have had a complete picture of the evidence' (Fortnight, October 
1988). 

So McGrory could not givc unattributable briefings on which 
witnesses would turn up in the next week, because he did not know. 
As one tabloid journalist commented: 'there really wasn't a lot to be 
gleaned from McGrory. Their message tended to be rather repeti­
tive.' 

Another reason why the British tabloids and some others would 
seldom speak to McGrory is political. Many British papers simply 
didn't want to know the other side of the story. MeGrory himself has 
commented that 'the remarkable thing about the English tabloid 
journalists on Gibraltar was that not one directly approached him' 
(Sunday Press, 26 March 1989). As one Belfast-based journalist put 
it: 'The tabloid newspapers went there with a mission - to justify what 
the SAS had done. That was their mission and they were quite clear 
about it.' 

THE RAT PACK AND THE PADDY FACTION 

This conception of their 'mission' affected how journalists in Gibraltar 
related to each other. They tended to group together with other 
journalists with whom they got on journalistically, socially and 
politically. Some journalists labelled these groups, for example, the 
'rat pack' and the 'hamster pack'; this was a division mainly between 
British tabloid journalists and some of the Irish and British broad­
sheet journalists. Some of the broadsheet journalists were also 
dubbed by the mostly tabloid journalists of the 'rat pack' as the 

• 



82 The Media on the Rock 

'Paddy Faction', 'Paddy McGrory fan club' or 'Paddy Factor'. One 
reason for this was that these journalists would routinely consult 
Paddy McGrory. The 'Paddy factor' was explained by a tabloid 
journalist: 'It's a phrase that is used not uncommonly in journalism. 
It's like you talk about the Irish element in a story. It could only 
happen because it was in Ireland, or because he is Irish. That is a 
journalistic interpretation of the "paddy factor".' 

The different priorities and values of the different groups of 
journalists led to some tension between the different groups of 
journalists. One tabloid journalist commented: 'There was a little bit 
of friction and hostility to start with. One of the Irish reporters 
refused to stand for the coroner at the start of the proceedings.' 

The journalist concerned told me: 'I remember I was sitting on the 
back pews and I had a habit of not standing up for the coroner. I 
remember the tabloid boys threatening me with exposure as the 
contemptuous republican journalist. I did take it as sheer amusement 
... because there wasn't a single republican journalist there.' 

In the course of the inquest a number of stories appeared in British 
and Irish publications which looked at how the media and in 
particular the tabloids were reporting the story. One tabloid journal­
ist told me, 'people from the tabloids think that they are there to do 
their job - they don't want people observing them'. Another told me 
that some of the tabloid journalists were 'very, very pissed off' about 
stories which looked at the role of the media. Some journalists 
thought that the tabloids were 'a bit touchy' about critieism 'consider­
ing what they are prepared to dish out'. The divisions between some 
journalists surfaced when the tabloids felt that a given journalist was 
not sufficiently 'onside' in his or her reporting, In one example, a 
British journalist was discussed: 'They decided amongst themselves 
that he must be gay because he was quiet spoken and they thought he 
was a bit dubious because he hung around with the Irish journalists.' 
Another journalist revealed that this same journalist 'was discussed 
in a very nasty way as though he was a secret Provo'. 

'WE SHOT 'EM AND WE SHOT 'EM' 

The relations between journalists were not improved by the after­
hours activities of some reporters. Ian Jack has related how, 

Lying half asleep in my hotel room at the Holiday Inn one night I 
listened to a song I hadn't heard in twenty years. 

---" --------------" 



83 

p 

David Miller 

Hello, hello, we are the Billy Boys!
 
Hello, hello, we are the Billy Boys!
 
We're up to our knees in Fenian hlood,
 
Surrender or you'll die,
 
For we are the Brigton Billy Boys.
 

I went to the window. Members of the British popular press were 
walking unsteadily towards the hotel (Granta, no. 25, p. 15). 

Some of the journalists in Gibraltar were quite keen on songs. 
Interestingly, they wrote their own song about the SAS which was 
distributed to a number of British and Irish journalists. Renditions 
could be heard late into the night in different parts of Gibraltar. 
Called 'Song, Don't Spike', it is sung to the tune of 'Don't Dilly Dally 
on the Way'. Here is the last verse. 

Six months later we're filling the papers,
 
As we come to Gibraltar to tell our tale.
 
Paddy McGrory didn't swallow our story,
 
Nor did Felix or the bleedin' jury.
 
So we shot 'em, we shot 'em, 
We shot 'em and we shot 'em,
 
We shot 'em so the world would always see,
 
That you can't jail an SAS man when he's Maggie's assassin
 
On a shoot-to-kill policy.
 

As the Journalist (June 1989) was later to reveal, 'the hacks sent the 
words through an MoD contact to the SAS regimental HQ in 
Hereford. Our boys behind the screens liked it so much they sent 
SAS ties in return'. 

Pratically all the journalists I spoke to found Gibraltar a very 
boring place with little to do after work other than eat and drink. 
Media people would go out in groups to the colony's restaurants and 
bars. Ian Jack reports that 

You might be sitting innocently in a bar or walking down the street 
when the challenge came from behind, 'Stop, police; hands up!' 
and you'd turn sharply ... and receive a small jet of water straight 
in the chest. This was the English journalists' reconstruction of 
the role of the Special Air Services Regiment as executioners of 
the members of the Irish Republican Army. (Granta, no. 25, 
p.15). 



84 The Media on the Rock 

..
 

'STANDARD PROCEDURE,9 

Some of the media organisations had more than one journalist in 
Gibraltar for at least some of the inquest. For example the Press 
Association had up to three people there at anyone time. In contrast 
the Star had one journalist there for only the first ten days. Other 
papers, for example the Guardian, had two journalists there and this 
meant they could divide the day in court between them. 

But by the time the SAS witnesses had finished many tabloid 
journalists saw little point in being in court because it was unlikely 
that there would be a 'good story'. One tabloid journalist com­
mented: ~If it was routine and repetitive evidence, we saw no point in 
the whole pack being in there. So there was in fact a rota system 
[involving] the pop papers.' This would involve a few journalists 
dividing the day up between them and then sharing the copy at night. 
When there was a 'good' witness testifying, such as Carmen Proetta, 
all the papers would be there. One broadsheet journalist explained 
why the tabloids are so collaborative: 

All the tabloids stick together - they're inseparable. Because they 
want to cover themselves. Because they don't want competitors to 
get something they haven't got, whether it be a quote or a 
particular line which has come out during the day which one thinks 
is more important than others. And they all want to make sure that 
they are saying the same things and getting the same quotes. Also, 
some of them are friends; they hang out here as well as when they 
go on an assignment out of London. 

One tabloid journalist related how this happened on one particular 
day: 

I remember one [witness] said that the SAS man 'pushed past me, I 
didn't know who he was and he said excuse me as he pushed past, 
and I noticed the gun in his back pocket. Then he pulled it out and 
shot the fellow dead.' Everything he said was the same as what every­
body else had said, but we said 'the polite SAS man' ... On a thin day 
you'd come and say, 'God that was a bit thin; what are we going to 
write?' Then someone might say, 'I like the story about the bloke who 
said excuse me as he pushed past' ... You might sort of laugh amongst 
yourselves as to what is going to interest the reader the next day. 

The fear of competitors getting scoops or the 'angle' of the day is 
one reason why tabloid journalists stick together in the 'rat pack'. 



85 David Miller 

This collaboration ensured that the tabloid journalists in Gibraltar all 
wrote similar copy. It did not ensure that this copy went straight in 
the paper. But the tendency for tabloid papers in direct competition 
to follow the 'line' of the day was illustrated after the Crown 
pathologist gave evidence that Savage had been shot in a 'frenzy'. 
The Sun cleared the front page for a 'page one opinion', written back 
in London, headed 'WHY THE DOGS HAD TO DIE' (12 September 
1988). It reported that: 

The pathologist at the Gibraltar inquest yesterday described the 
shootings as 'a frenzied attack'. The Sun takes no pleasure in 
publishing his graphic account of the deaths of three IRA fanatics. 
We know many Sun readers will teel revulsion at the way they were 
shot in cold blood with no chance to surrender. That is not British 
justice, they will say. Maybe not - but do not forget we are at war 
with the IRA. 

Down the side of the page they had photos of victims of the IRA 
with captions such as 'butchered', 'orphan' and 'grieving'. In contrast 
the Daily Mirror in its early editions led on the pathologist's 
statement: 'FRENZY OF THE SAS - GlB KILLINGS SHOCKED ME, SAYS 
EXPERT' (9 September 1988). But by its later editions, the 'FRENZY' 
headline had disappeared to be replaced by 'LEST WE FORGET'. The 
Mirror reported in similar vein to the Sun: 'What the inquest jury 
didn't hear was the catalogue of cold-blooded murder and maiming 
carried out by the cowards of the IRA in the last year. Cowards like 
the Gibraltar bombers.' The Mirror also had pictures of victims of the 
IRA in their later editions with captions like 'Murdered' and 
'Maimed'. 

Curiously, the next day (10 September 1988) under the heading 
'PRAISE FOR Mirror', the paper reported 'switchboards at the Mirror 
were jammed yesterday by readers calling in to back our page one on 
the Gibraltar inquest ... One caller said, "You are the only news­
paper this morning speaking for the majority of the people of 
Britain." , 

'MY JOB IS TO COVER, THEIR JOB IS TO DECIDE': 10 THE 
EDlTORIAL PROCESS 

A further filter in the production of news is the editorial process. One 
tabloid journalist commented that copy 'would almost inevitably be 

..
 



86 The Media on the Rock 

cut down to acertain degree ... You have to accept thatthe subs are paid 
to do that, paid to put your copy into shape, the shape they want.' 

According to one broadsheet journalist, 'Copy never goes straight 
in the paper; it's always subbed. It always goes through a news desk 
and three layers of subbing and headlines and the editor.' 

One journalist argued that the editorial system can leave broad­
sheet papers 'vulnerable to tabloid journalism'. In a controversial 
story, like the testimony of Keuneth Asquez, the paper will have all 
the copy from the news agencies (in the case of Gibraltar primarily 
from the Press Association). It may be difficult for journalists who 
have a different approach to convince their editors that the wire copy 
isn't the whole story. One journalist argued that because newspapers 
get all the Press Association copy and because 

the tabloids are the major market for the Press Association, so
 
they'll [PAl go for that sort of stuff. It took some time to convince
 
them [subeditors] that Asquez was the story - not because of
 
'Death on the Rock', but because a most important witness had
 
mysteriously retracted his evidence which he'd written in his own
 
hand. I actually ended up rewriting my intra about three times and
 
I got more and more into saying that the issue was what Asquez had
 
said and not 'Death on the Rock'. It got a bit rewritten by the subs
 
who weren't as convinced as I was that Asquez's retraction was
 
mysterious.
 

Most of the papers and TV news programmes accepted at face 
value that Asquez's original account was false. 11 'The headlines 
tonight. A witness at the Gibraltar inquest, Kenneth Asquez, has 
admitted he was lyiug' (BBCl, 18.00, 24 September 1988). 

Of the British national press, only the Guardian, Independent, and 
Telegraph reported any qualification to this account. It took almost 
two months and new revelations before that image started to crack. 
But as Roger Bolton has said: 'A close reading of the court transcript 
makes it clear that by the end of his two sessions in the Gibraltar 
witness box, the coroner was not sure if what Mr Asquez now said in 
court was the truth' (Late Show, BBC2, 25 January 1989). 

In an article titled 'why don't the poodles of the press ask the main 
Gibraltar question?' (Spectator, 1 October 1988), Auberon Waugh 
has argued that Asquez 

claimed that the lie was told in response to pressure from Thames
 
Television. It is normal practice when a witness admits to having
 

~ 



87 

F
 

David Miller 

lied, to ask what reason there is to believe his revised version ­
whether he might not now be giving false evidence in response to 
pressure from another source. At very least, his evidence tends to 
be taken with a pinch of salt. But not, it would appear, by the 
poodles. 

CARMEN AND THE RAT PACK 

All the elements which went into the construction of news stories 
about Gibraltar are exemplified in the coverage of the eyewitness 
Carmen Proetta: anonymous tip-offs, official briefings, misinforma­
tion, journalistic preconceptions, the threat of legal action, the 
demands of editors for a 'good' story or simply to fill up space. 
Proetta had said on 'Death on the Rock' that Farrell and McCann 
had their hands up in seeming surrender when they were shot. She 
said she had heard no warning and that she had seen Farrell and 
McCann 'finished off' on the ground. 

The day after 'Death on the Rock' was broadcast the campaign 
against Carmen Proetta began. The Evening Standard started the ball 
rolling, reporting that 'Gibraltar's Chief Inspector Glen Viagas said 
today: "Mrs Proetta's husband Maxi is well known to us. He has 
served two terms in Spanish prisons for smuggling drugs". The 
family's sympathies are said to lie firmly with the Spanish claims to 
Gibraltar' (29 April 1988). 

By the next day the other papers had more details. The headlines 
included: 'SHAMED! DRUG AND SEX SECRETS OF WIFE IN SAS TELLY 
STORM' (Daily Mirror), 'TRIAL BY TV CARMEN IS ESCORT GIRL BOSS' 
(Daily Express), and the infamous headline from the Sun, 'THE TART 
OF GIB' (30 April 1988). 

The Sun alleged that Proetta 'used to be a prostitute'. The Daily 
Mail claimed that she was 'a director of a Spanish escort agency'. 12 

The Daily Mirror alleged of the supposed escort agency that 'police 
say it is just a cover for vice'. The Sun claimed that 'police say both 
Carmen and her husband, 47, have criminal records on Gibraltar'. 
The Star went so far as to claim that Carmen Proetta 'campaigns for 
Spanish rule in Gibraltar'. 13 The Daily Telegraph alleged that 'several 
residents of the colony, who would not be uamed, had claimed she 
was one of only 44 Gibraltarians to vote to end British Rule in the 
1967 referendum'. 14 

All these allegations were untrue. Carmen Proetta issued writs 



88 

"'l 

The Media on the Rock 

against seven national newspapers. Six of these cases have so far 
ended with apologies and substantial damages to Carmen Proetla. '5 

The first to settle was the Sun (17 December 1988), which 'agreed to 
pay damages to Mrs Carmen Proetta and apologised to her for ... 
highly defamatory and unfounded allegations ... It accepted that Mrs 
Proetla had given an honest account of what she remembers seeing 
and that she neither hated the British nor was she guilty or involved 
in the other misconduct described.' 

The smear campaign was a strange concoction of lies, misinforma­
tion, innuendo, gossip and speculation. It has since been discredited. 
But where did it come from in the first place? 

There appear to have been a number of elements to this smear. 
Firstly, according to Heather Mills who covered the Gibraltar story 
for the Independent, it started with a 'phone call from a named person 
in Gibraltar suggesting that they telephone a policeman in Gibraltar 
who would give them the run-down on Carmen Proetla's character. 
This they did and there was a policeman there who filled in a lot of 
information which eventually ended up as we all saw in the tabloids 
the next day' (BBC2, Newsnight, 25 January 1989). 

Michael Fielder, the journalist who wrote the story in the Sun, told 
the Dublin-based magazine Magill that "'dozens of people including 
a senior police officer" told him Carmen Proetla was a prostitute' 
(June 1988). By this time the Gibraltar police were denying that they 
had briefed the press. Magill reported that the '''senior police 
officer" quoted in the Sun article, Chief Inspector Glen Viagas, has 
told Magill that he was misquoted in the article'. Viagas also denied 
making the allegations about the Proetlas' alleged criminal records in 
Gibraltar. 

According to Michael Cockerell the story was reinforced at the top 
of political life when one 'government minister rang the political 
correspondents of three different newspapers with defamatory allega­
tions against ... Proetla' (1989, p. 341). 

A second element of the smear, according to the Observer (8 May 
1988), came from a freelance journalist called Nigel Bowden who 
supplied Fleet Street with the story about Eve International, the 
supposed escort agency. 'Bowden told this to a man from the Daily 
Mail, who said, "Nigel, boy, you're sitting on dynamite." Bowden 
hurried off to fax copies of his information to every paper inFleet 
Street. ' 

Bowden was astonished, however, 'by the gravity of the extra 



89 David Miller 

information added by the Sun' (Observer, 8 May 1988). The Observer 
explained the substance of Bowden's claim; Proetta 'used her qual­
ification as a Spanish resident to help two non-Spaniards set up a firm 
called Eve International, whose purpose is stated on company 
documents to be "providing escorts and tourist promotion services". 
She renounced her shares and involvement in a legal document dated 
14 March 1985.' 

On the same day as the stories attempting to discredit Carmen 
Proetta appeared, other official sources in London were at work 
briefing the press on their preferred version of events. The Daily 
Telegraph (30 April 1988) reported 'Army sources yesterday cast 
doubt' on 'Death on the Rock': 

The sources point out that the SAS is trained to enter an operation 
with all possible surprise. Gibraltar police vehicles may have used 
their sirens after the shooting. The car carrying the SAS team 
would certainly not have done so beforehand. Army sources 
suggest that Miss Proetta may have mentally transposed the sound 
of the sirens from the end to the beginning of the incident. 16 

The next day The Sunday Times (1 May 1988) repeated this 
account: 'A senior defence source has confirmed that evidence to be 
submitted to the inquest next month will prove the siren "quite 
definitely sounded after shots were fired"."7 But no such evidence 
was produced. It was generally agreed at the inquest that the police 
siren had sounded before the shooting. Indeed the summary of the 
SAS evidence which was leaked to !TN at the start of the inquest 
specifically states: 'The siren alerted Farrell, McCann and Savage. It 
seems at that point, one team was about to arrest Farrell and 
McCann.' 

During the summer there were attempts in the press to suggest that 
Carmen Proetta would not go to the inquest. For example, on 29 May 
the Mail on Sunday, quoting 'government sources', reported that 
Carmen Proetta would refuse to give evidence at the inquest. On this, 
Proetta commented that the report 'looked like another attempt to 
smear her by implying that she was hesitant about her evidence' 
(Independent, 30 May 1988). She would, she said, be at the in­
quest. As the inquest approached there were more reports along 
these lines. For example: 'It is still not clear whether Mrs Carmen 
Proetta will be among the witnesses' (Sunday Telegraph, 4 September 
1988). 



90 The Media on the Rock 

'MORE OF THE SAME': CARMEN PROETTA AT THE 
INQUEST 

Most of the stories about Carmen Proetta had originated in May. By 
the inquest one journalist argued, 'I think they [the press] had to be 
slightly careful in the light of libel writs served on them in the case of 
Proetta.' Nevertheless there were many 'Proetta-hunting' expeditions 
in which certain journalists 'constantly pestered her at her home in 
Spain' as they tried to find some substanee to back up their earlier 
libels (Sunday Tribune, 25 September 1988). One journalist related 
how 'I remarked to a journalist from one of the London papers that 
Carmen Proetta had had a rough time from the press before she 
came. He said "not half as rough as she's going to get".' 

Magill (October 1988) revealed that: 'In Gibraltar this month some 
of Her Majesty's Press could be heard boasting that Mrs Proetta 
would be "in for more of the same".' 

According to Magill one journalist 'booked into a hotel in Spain 
from where he proceeded to phone call girls on the half-hour. When 
each arrived up to his room they were paid for their time and shown 
photographs of Carmen Proetta and asked if they knew her or 
whether they had ever known her to work as a prostitute ... The 
reporter, however, met with no success in his endeavours' (October 
1988). 

Another journalist recounted that there had been great excitement 
when one photographer on a 'Proetta-hunting' expedition got a 
picture of Carmen Proetta on a beach in Spain. 'They staked out her 
house [and got a] picture of her on a beach in Spain somewhere ... 
That caused immense excitement with the Sun, the Mirror and the 
Star because they obviously got lots of call baeks saying "why haven't 
you filed this photograph of Mrs Proetta?".' 

The tabloids had a further bit of excitement, or what the Sunday 
Tribune (25 September 1988) called 'a nasty scrimmage with a 
photographer from the Sun', when Carmen Proetta didn't appear in 
eourt on Thursday 22 September. The Sun had 'Carmen Snubs Gib 
Court and Goes Out Shopping', while the Mirror claimed 'Accuser 
Carmen Skips SAS Inquest'.'8 Today alleged that 'Star witness 
Carmen Proetta failed to give evidence on the SAS shootings in 
Gibraltar yesterday. She was out shopping' (23 September 1988). 
This story was sparked off by a court official, Mr Manalo Correa, 
who said that 'Mrs Proetta had sent a message to the hearing saying 
she was working as a translator in Spain. The court had heard she had 



91 

FE 

David Miller 

been given less than 24 hours notice after being promised 48' 
(Glasgow Herald, 23 September 1988). 

'SLIT SKIRT' 

The next day Carmen Proetta gave evidence. According to Magill, 

When she had finished, one of the tabloid journalists who had been 
writing notes of the cross examination got up from his chair with a 
look of unconcealed disappointment on his face. There was no 
'story'. Carmen Proetta had not been exposed as a Brit-hater or 
anything else ... The reporter looked at her as she stepped from 
the witness box. In bold letters at the bottom of the page of his 
notebook, he added, in large capitals: 'SLIT SKIRT'. That was all 
he had to show for his three weeks in Gibraltar (October 1988). 

Another journalist related how the story progressed from there. 

What appalled me was the discussion afterwards as to what she was 
wearing - how high was the slit in her skirt. It was a woman 
reporter actually who I heard dictating copy and saying she was 
wearing a revealing dress. I challenged this reporter and said, 'do 
you really think that is a revealing outfit', and she said, 'we want to 
create an impression of her'. I said, 'you want to create the 
impression that she's a tart', and the reporter just laughed and said, 
'but we can't say that, can we'. 

The reliance of some newspapers on PA copy and its potential 
effect on what gets printed, especially in provincial papers, was 
illustrated in the copy the next day. The Belfast-based Irish News 19, 

for example, reported that Proetta was 'dressed in a revealing black 
blouse and skirt' (24 September 1988). 

A reporter on a different paper told me: 'I remember the piece I 
wrote and seeing the piece that was carried in the paper and it was 
vastly different. The word "revealing" was inserted into the copy.' 

Another reporter related that, the day before Carmen Proetta gave 
evidence: 'A lot of the papers, including the Press Association, ran a 
line - "Carmen Proetta too busy" to attend inquest ... Unfortunately 
that was the story that was run and my own paper ran that story from 
PA despite the fact that I had run an explanation of why she hadn't 
come.' The explanation was not carried in this journalist's paper. 

The fascination with how Carmen Proetta was dressed surfaced in a 



92 

""I 

The Media on the Rock 

number of papers. The Daily Mail reported: 'She was dressed for 
stardom. The black linen dress, buttoned up the front, exposed to the 
thigh a flash of elegant leg covered in black stockings. She balanced 
on black stiletto heels and a wide patent leather belt encircled a small 
waist' (24 September 1988). 

The Telegraph described her as 'red haired and strikingly dressed 
all in black with a slit skirt and silver bangle' (24 September 1988). 
Most British papers that day used the same photograph, of Carmen 
Proetta in mid-stride, emphasising the 'split skirt' 20 One broadsheet 
journalist related that: 'the photographs all concentrated on her legs. 
[My paper] changed my copy that day. I wrote this very straight 
piece about what she said and so forth Someone, I've always 
meant to find out who did it, changed it They stuck it beside the 
picture of her. As far as I was concerned, most papers were repeating 
the Sun's libel against her, in a subtle way.' 

Sometimes editors will suggest lines to be followed or even direct 
on which stories to write. One example at the inquest occurred when 
a newspaper had a 'good' picture of Carmen Proetta and the 
journalist who was told to write some copy to accompany it. This was 
duly done after a trip to Spain. 

To be perfectly honest the Carmen one, that was just a photo­
grapher who'd gone out the week before and done this picture of her, 
and they wanted to use it, so I had to put a few words to it. It was as 
simple as that, really ... There was a bit of pressure on us to do a 
Sunday to Monday story. So [with] Carmen Proetta you'd say 'the 
controversial witness ... standing in the witness box this week'. 
You'd reeount who she was. You'd just make it into a story really. 

MISSING WORDS 

In addition to actively misrepresenting witnesses, some of the papers 
simply did not report key pieces of information which were inconsis­
tent with the official story. On the day that Carmen Proetta gave 
evidence the Daily Mirror headlined 'I could have got it wrong, says 
Carmen' (24 September 1988). Today reported that Proetta had 
'agreed that the shots she heard while they [Farrell and McCann] were 
lying on the ground could have been those which killed the third gang 
member, Sean Savage, at the back of her flat' (24 September 1988). 

The Sunday Times added a bit more detail: 'In court she said, "I 



93 David Miller 

didn't notice where the shots came from. I have no idea where they 
came from. I didn't see any trace of smoke and firing.'" (25 
September 1988). 

A few days later a Scotland Yard forensic expert, David Prior, 
gave evidence. According to the Irish Times, he said that 'the bullets 
used by the four soldiers who shot the three IRA members were of 
the new smokeless propellant variety. He [Prior] agreed with ... Mr 
McGrory that on a clear March day it was quite possible for someone 
to see the shooting but miss both the flash and the smoke' (28 
September 1988). 

But this fragment of information was not reported in any of the 
tabloid papers. Indeed it was very hard to find anywhere in the 
British press, with only the Daily Telegraph printing it. Interestingly 
the Sunday Times journalists who wrote the book Ambush also fail to 
mention that the SAS men were using smokeless bullets. They also 
reported Proetta as 'not so sure' (Adams et aI., 1988, p. 182). We 
might recall that this book was published two months after the end of 
the inquest. Although Adams, Morgan and Bambridge were never in 
Gibraltar, The Sunday Times had their journalists filing verbatim 
transcripts of the proceedings back to Wapping. 

At the end of the inquest Paddy McGrory summed up the case for 
the relatives. Jack O'Sullivan has argued that 

It is worth noting that only three national newspapers reported Mr 
McGrory's speech after the coroner bowed to government lawyers' 
demands that he should request a delay in publication until he had 
begun the summing-up. The request had no legal force but it was 
observed by every British newspaper except the Independent, the 
Guardian and the Scotsman (Fortnight, November 1988). 

Even when critical perspectives do get an airing they sometimes 
do not last long. In its early editions on 11 September, The Sunday 
Times ran a story about Gibraltar witness Robin Mordue: 

Special Branch officers from Thames Valley police are investigat­
ing a spate of mysterious phone calls received by a man who is to be 
an important witness at the inquest in Gibraltar into the deaths of 
three IRA terrorists. Robin Mordue, 40, was just feet away from 
Sean Savage ... when he was shot by the SAS. Mordue has told 
police that he believes the phone calls, which began soon after he 
was asked by officials from the Home Office and Gibraltar to make 
a statement, may be an attempt to intimidate him, and stop him 
appearing (11 September 1988). 



94 

0IIIIIl 

The Media on the Rock 

Curiously this story was dropped from later editions of Ihe paper. 
According to Private Eye (20 January 1989), the journalists involved 
had to write the story without telling their superiors in case the story 
was spiked before it got to the paper. It was printed in the first 
editions, then 'someone noticed and it was promptly taken out before 
most Sunday Times readers had a chance to see it'. 21 

During the cross-examination of DCI Correa, the police officer in 
charge of the investigation into the killings, it emerged that the 
Gibraltar police had been unable to find key witnesses to the 
shootings. That evening ITN reported that: 'The inquest into the 
killings of the three IRA members in Gibraltar has heard from a 
police officer that he was unable to find important witnesses to the 
shootings. Tonight ITN has managed to find them' (ITN, 17.45,28 
September 1988). The report then went on to show ITN's interview 
with these witnesses filmed the previous May. Yet, by News at Ten 
that night this revelation had, curiously, been dropped. 

HEAR NO EVIL, SEE NO EVIL, PRINT NO EVIL 

The media coverage of the Gibraltar killings prompted former 
Unionist MP Enoch Powell to ask, 'where have all the journalists 
gone?' In an article headed 'The questions our muzzled press should 
be asking on Gibraltar' he argued that after Gibraltar: 'a massive self­
congratulation intoned by the Foreign Secretary engulfed the media: 
it echoed back and forth in Parliament and the papers. Maybe what 
happened in Gibraltar was perfectly lawful and defensible ... Maybe; 
but there is another possibility. The possibility that it was deliberate, 
cold blooded, premeditated, murder.' 

We might remember that the British media hadn't attempted to 
investigate the circumstances of the shootings until after 'Death on 
the Rock'. It wasn't until Alison Cahn, the researcher for the 
programme, started knocking on doors that any serious attempt was 
made to find eyewitnesses. The Gibraltar police did not even set up 
an incident room. 

Michael Poole has argued that one of the reasons for the lack of 
reporting of information which would give a different view is 'the 
IRA factor. In the current climate, few Fleet Street editors want to be 
seen doing anything that might remotely be construed as lending 
support to terrorism, even if it means turning a blind eye to 
something as potentially damaging as political interference in the 

j
 



95 

"""'" 

David Miller 

judicial process.' ('No News is Bad News', The Listener, 2 February 
1989). 

The handling of the affair led some journalists to question the 
government's role. For example Keith Waterhouse, columnist on the 
Daily Mail, has written: 

There is mounting concern among people in high places at what 
they are calling 'trial by government' ... Among recent examples 
... are: the Foreign Secretary's interpretation of the Gibraltar 
terrorist shootings which the media are expected to accept as 
gospel ... and the condemnation out of hand by the Home 
Secretary and other government figures of TV films they had not 
even seen (Daily Mail, 9 May 1988). 

This, however, has been a minority view. It is clear what kind of 
reporting Paul Johnson and others had in mind when they con­
demned 'Death on the Rock'. Johnson, writing in the Daily Mail 
(30 April 1988), complained that investigative journalism was 'the 
fearless expose of wrong doing, especially by those in authority, 
whatever the consequences to society'. The crux of his concern was 
that this type of reporting might hurt 'British interests'. This notion, 
that reporting should be measured in terms of 'interests' rather than 
accuracy is precisely the criterion that Norman Tebbit used to 
criticise the BBC over its coverage of the bombing of Libya. He 
complained that showing footage of dead Libyan children would 
operate 'in Libya's interests'. Such critics are concerned with which 
'interests' are served regardless of what may actually have happened. 

We might ask which interests certain newspapers have at heart 
when they print official misinformation, make up their own distor­
tions and leave out inconvenient details. Lord Thomson of Monifieth, 
chair of the IBA at the time 'Death on the Rock' was broadcast has 
commented on the campaign against it that 'a number of the 
newspapers that conducted that campaign were extremely self­
interested, because they are also bidding to get into the television 
business' (Scotsman, 4 January 1989). 

The connections between the attacks on 'Death on the Rock' and 
Thames TV and the impending sale of broadcasting franchises have 
not been lost on the government. As Phillip Whitehead has written, 
'Death on the Rock' 'was enough to lose the IBA its remaining 
friends in government' (New Statesman and Society, 26 August 1988). 

The government has used the programme as a stick to beat public 
service broadcasting ingeneral and investigative reporting in particular. 



96 

""! 

J
 

The Media on the Rock 

But whatever the outcome of the debate on the future of broadcast­
ing, journalists will continue to be in the front line of the struggle 
over representations of the conflict in Ireland. If we are to widen the 
parameters of debate, journalists must go beyond their dependence 
on 'official' sources and ask the awkward questions about incidents 
like Gibraltar. They must then publish the answers. But even if they 
do, we might remember the words of Colin Wallace, a former 
Captain in the British army who worked in 'psychological operations' 
in Ireland in the 1970s. He has described the potential of misinforma­
tion to influence public opinion: 'The important thing is to get 
saturation coverage for your story as soon after the controversial 
event as possible. Once the papers have printed it the damage is 
done. Even when the facts come out, the original image is the one 
that sticks' (quoted in What the Papers Say, Channel Four, 11 March 
1988). 

Acknowledgements 

Thanks to all those who helped me, especially the journalists and press 
officers who spared the time to speak to mc. Very few refused to talk. Three 
of these few work for the Press Association. Thanks also to members of the 
Glasgow University Media Group, Liz Curtis, Gerry McLaughhn and Bill 
Rolston for their help and advice and to Emma Waddell for everything. 

Notes 

1.	 In the course of this research I interviewed almost 40 journalists, over 
30 of whom had been in Gibraltar for at least part of the inquest. 
Depending on which figure you believe, this constitutes between one 
third and one half of the number of journalists at the inquest. Most of 
the journalists I spoke to preferred to remain anonymous. I decided 
therefore not to name any of them. In this chapter the terms 
'broadsheet' and 'tabloid' refer simply to the format of the paper. 
Additionally, because a large number of the journalists covering the 
story came from Ireland, the phrase 'broadsheet journalist' refers to 
journalists based in or working for Dublin, Belfast, Glasgow and 
Edinburgh, as well as for London papers or broadcast outlets. During 
the research I obtained a number of official and unofficial documents 



David Miller 97 

dealing with various aspects of the incident. These documents which
 
include the soldiers' version of the shootings leaked to ITN ~nd the
 
Guardian, were obtained from reliable sources and arc referenced
 
whenever they arc used.
 

2.	 Star, 7 March 1988. ~.. 

3.	 All details about MoD statements come from the Daily Telegraph,
 
8 March 1988.
 

4.	 Glenholmes surfaced again in the Sunday Express of 6 September 1988
 
in a supposed plot to kill Mrs Thatcher.
 

5.	 Foreign Office Press Officer, Chris Osborne. 
6.	 Spanish policeman, quoted in the Independent, 8 March 1988. 
7.	 We might note in passing that this statement which was used by ITN
 

and the Guardian was unsigned. There have been no calls for an
 
inquiry into its use as there were when 'Death on the Rock' used an
 
unsigned statement from Kenneth Asquez.
 

8.	 To be fair, Channel 4 News did put it into context as just one view of
 
what had happened.
 

9.	 Tabloid journalist. 
10.	 Tabloid journalist. 
11.	 See for example, Daily Mail, Daily Express, Financial Times, The 

Times, Sun, Daily Mirror, Daily Star, Today, !TN 17.45, BBCI 18.00 
all 24 September 1988 and The Sunday Times, Sunday Telegraph, 
Scotland on Sunday, 25 September 1988. 

12.	 The Daily Express, Daily Record, Sun, Star, Daily Mirror and The 
Sunday Times also carried these allegations. 

13.	 The Daily Express, Daily Mirror, Daily Mail and the Sun also alleged 
that she and her husband were 'antiRBritish'. 

14.	 This was repeated by the Sun, Today (30 April 1988) and the Sunday 
Telegraph (I May 1988). 

15.	 The papers were the Sun, Star, Daily Express, Daily Mail, Mail on 
Sunday and Daily Mirror. The case against The Sunday Times has, at 
the time of writing, still to come to court. 

16,	 We might note in passing that th¢ reporter writes 'the car carrying the 
SAS team'. This version of how the SAS arrived at the scene stands in 
marked contrast to the official story at the inquest. A central plank of 
this was that the SAS men arrived at the scene on foot and not in a 
police car as the Proettas had alleged. 

17.	 Compare these statements from 'official sources' with the evidence of 
Brig. Sam Cowan, the Director of Public Relations at MoD, to Lord 
Windelsham's inquiry into 'Death on the Rock'. He said that the reason 
they had originally refused to brief Julian Manyon, the reporter on 
'Death on the Rock', in Apri11988 was because they were 'absolutely 
sticking rigidly to the line that the Foreign Secretary's statement in the 
House is now what we've got to abide with until the inquest' (Transcript 
of MoD Oral Evidence to Windelsham). It is clear that they felt no such 
constraints after 'Death on the Rock' was screened. 

18.	 Carmen Proetta also issued writs against the Sun and Mirror for this 
coverage. As we have already noted, they have both apologised and 
paid damages. 

---------.....­



98 

IlIIII 

The Media on the Rock 

19.	 The [rish News, perhaps surprisingly for a paper which sells many 
copies in West Belfast, had no reporter in Gibraltar and so relied on 
Press Association copy. 

20.	 See for example The Times, Daily Record, Daily Express, Indepen­
dent, Guardian, Daily Mirror, Sun, Star, the Scotsman and Daily 
Telegraph. This picture was not in the Daily Mail or Today - they had 
other pictures from earlier 'Proetta hunts'. 

21.	 This story later appeared in the Irish Times (12 September 1988) and 
the Guardian (6 October 1988). 

Bibliography 

James Adams, Robin Morgan and Anthony Bambridge, Ambush, The war 
between the SAS and the IRA (London: Pan, 1988). 

Michael Cockerell, Live from Number 10, (London, Faber and Faber, 1989). 
Ian Jack, 'Gibraltar', Granta, no. 25, 1988. 
Thomas Kiernan, Citizen Murdoch (New York: Dodd, Mead & Co., 1986). 
Lord Windelsham and Richard Rampton QC, The Winde/sham/Rampton 

report on Death on the Rock (London: Faber and Faber, 1989). 


