
...
 
Chapter 4 

The media and Northern Ireland 
Censorship, information management and the 
broadcasting ban 

David Miller 

Information and representation are not simply epiphenomena in modern 
societies. Communication is central to the conduct of politics and the lived 
experience of culture. Direct censorship is one of the key weapons of the 
information manager. It excludes information from the public sphere and helps 
to structure the information which is available. Censorship is centrally related to 
the exercise of power and the management of experience. It is not surprising, 
therefore, that the use of direct censorship increases in times of acute social, 
political or military conflict. But the use of direct censorship in societies 
legitimated by a commitment to liberal democracy presents the state with 
problems as well as opportunities. The legitimation ofcensorship is itselfone of 
the major tasks of information management in liberal democratic societies. 

LEGITIMATING INFORMATION CONTROL 

The legitimation of information control varies with the outcome of struggles 
over the definition of the type and intensity of conflict. These relate both to 
the actualities of conflict and to the strength of internal opposition to the 
government. Such opposition will vary partly in relation to the success of 
official or alternative information-management attempts. 

In a situation of total war such as between 1939 and 1945, the rights and 
liberties of peacetime are suspended in a battle for national survival. In partial 
engagements such as Suez, the Falklands or the Gulf, different rules apply. 
Comprehensive censorship is less easy to legitimate and dissent less easy to 
marginalize. A counter-insurgency conflict like that in Northern Ireland is a 
further step down in terms of the threat to the central state. Whereas, in the 
Gulf War of 1991, systematic disinformation was regarded as legitimate it has 
not been so regarded in Northern Ireland since the mid-1970s. A step down 
from counter-insurgency in intensity are serious internal disturbances, 
including inner-city riots/uprisings and large-scale industrial disputes. In 
Northern Ireland, it has been possible for the state to use the full range of 
information-management tactics. By contrast, the use of censorship and 



_______________ 

46 David Miller 

disinformation was not nearly so well developed in relation to the inner-city 
disturbances of the 1980s or the 1984/5 coal dispute. Instead, sophisticated 
public relations and the intimidation of the media were relied upon. 

However, not all counter-insurgency campaigns are th,e same. The conflict 
in Northern Ireland is different from the fifty-three other counter-insurgency 
campaigns conducted by the British army between 1945 and 1969 (Ministry 
of Defence 1969). Northern Ireland is close to Britain and is, supposedly, an 
integral part of the UK state in which democratic conditions are held to obtain. 
Media access to and interest in Northern Ireland have also been greater than 
in previous colonial counter-insurgency campaigns. Such differences have 
made the practice of extrajudicial killing and systematic disinformation much 
more difficult and have, therefore, often hampered military strategists. 

This point has been acknowledged by some counter-insurgency writers. In 
the late 1970s, David Charters was a colleague of Maurice Tugwell, the head 
of disinformation at British army headquarters in Northern Ireland in the early 
1970s. Charters has written: 

The Army's counter-insurgency doctrine, evolved over 25 years of fighting 
insurgency in the Empire, was difficult to apply in Ulster because the 
doctrine was not designed for domestic use.... The restrictions and harsh 
measures which had made a successful campaign possible in Malaya could 
not be applied readily in Britain, with its long tradition of individual liberty 
and freedom of the press. In Malaya, thousands of miles away from home, 
operations beyond the jungle fringe could be conducted in almost complete 
secrecy; in Ulster, the daily movements of a patrol may be seen on TV that 
evening in Belfast and in London. Moreover, because Northern Ireland is 
constitutionally part of the United Kingdom, the problem is a domestic 
one, and politicians in London are more inclined to intervene directly in the 
actual conduct of security policy and operations 

(Charters 1977: 25-6) 

Here we find one of the key military objections to the presence of the media 
in a counter-insurgency conflict like Northern Ireland. The army wanted to 
treat Northern Ireland as if it were simply another colony. We might ponder 
how the British army would have conducted itself had 'harsh measures' been 
possible. The legitimation of British rule in Northern Ireland, however, rested 
on the official propaganda view that Northern Ireland was an intimate part of 
the British state, and therefore the appearance of liberal democracy and the 
freedom of the press had to be preserved. 

METHODS OF CONTROL 

We can divide methods of information control into four: public relations, 
intimidation and the use of the law, self-censorship, direct censorship. This 
chapter briefly summarizes the impact of the first three limits and then goes 

l 



Censoring Northern Ireland 47 

on to examine the ban on broadcasting interviews with members of Sinn Fein 
and ten other Irish organizations. 

Public relations 

In the absence of serious political conflict or armed violence, the most 
important weapon of information control is routine public relations. In 
Northern Ireland routine official PR has been dedicated to promoting the view 
that the conflict is caused either by deep and irreconcilable divisions between 
Irish nationalists and Ulster Unionists, or simply by 'terrorism'. In either case 
it is nothing to do with the relationship between Britain and Ireland, and 
Britain is held to be a neutral arbiter. The routine PR operation includes a 
wide range of PR tactics. In areas of more controversy, such as the conduct 
of the 'security forces', disinformation becomes a more important PR tactic. 
This is to say that official sources, especially the army and the police, 
routinely release information which is known to be false when security 
personnel are involved in shooting incidents (Miller 1994). 

Use of the law and intimidation 

To support the PR effort there have been official attempts to impose tight 
controls on media practice. This is done, both by the use of the law and by 
the routine use of government intimidation of the media. In the former case, 
the number and severity of powers available to circumscribe the media have 
steadily increased since the 1970s. They include the Prevention of Terrorism 
Act, the Emergency Provisions Act, the Official Secrets Act and the Police 
and Criminal Evidence Act, which have all been passed and/or tightened since 
the 1970s (6 Maohlin 1989). In particular the 1989 revision of the PTA allows 
the police to demand access to any journalistic material should they believe 
that it is likely to have 'substantial value' in a terrorist investigation. The 1989 
Official Secrets Act further narrowed the sphere of debate by making it illegal 
for anyone associated with intelligence or security matters to speak or be 
reported in the media. No public-interest defence is permissible. 

Intimidation is often used in tandem with the law or threats of the law. After 
a series of controversies in the 1970s, successive governments were able to 
stop broadcasters interviewing active members of the IRA and INLA. The 
INLA interview on BBC's Tonight was the last occasion on which such an 
interview was heard on British television. The controversy, in July 1979, was 
also Prime Minister Thatcher's first serious conflict with the broadcasters. 
Other major rows followed throughout the 1980s. In 1980 Panorama filmed 
the IRA on patrol in Carrickmore. The outcry in parliament and in the press 
allowed the police to seize the unbroadcast film. These two controversies 
represent a turning point in relations between broadcasters and the state. 

The use of the Prevention of Terrorism Act against the media was 



48 David Miller 

considered for the first time with the INLA interview and Section 11 of the 
Act was actually used for the first time to seize the Carrickmore footage. The 
next major row was in 1985 and concerned the representation of Sinn Fein in 
an edition of the BBC series Real Lives. The government went further than 
ever before in trying to pressure the BBC not to broadcast the programme. 
The BBC buckled and pulled the programme. The government were less 
successful with Thames TV's Death on the Rock in 1988, which raised the 
possibility that the SAS killings in Gibraltar had been extrajudicial execu­
tions. The new powers available under the 1989 revision of the Prevention of 
Terrorism Act to seize material were supposed to be used to combat 
paramilitary racketeering. Yet in 1991 they were used against Channel 4 and 
an independent production company who alleged, in a Dispatches report, that 
there was a secret committee of Protestant paramilitaries, business people and 
security-forces personnel directing the assassination of Republican suspects. 
The broadcasters were found guilty, but pragmatically the court decided not 
to shut the channel down. Instead, in a landmark judgement, Lord Justice 
Woolf ruled that in the future, there would be no doubt about the scope of the 
law, thus warning programme-makers not to use unofficial confidential 
sources when reporting on Northern Ireland. 

Self-censorship 

The effect of the use of the law and intimidation has been that broadcasters 
have continually tightened the internal procedures used in making pro­
grammes about Northern Ireland (Miller 1994). All programme ideas on 
Northern Ireland had to be 'referred up' to senior management in the BBC and 
independent companies. The reference-upwards system was inaugurated in 
1971 after the first skirmishes over coverage of Northern Ireland. Broad­
casters' response then was to assure the government, in the words of Lord 
Hill, chair of the BBC, that 'as between the British Army and the gunmen the 
BBC is not and cannot be impartial' (Hill 1974: 209). 

Direct censorship: the broadcasting ban 

On 19 October 1988 Douglas Hurd introduced a Notice under clause 13 (4) 
of the BBC Licence and Agreement and section 29 (3) of the Broadcasting Act 
1981 prohibiting the broadcast of direct statements by representatives or 
supporters of eleven Irish political and military organizations. The broad­
casting ban, as it became known, is the first and, so far, the only use of this 
power since the beginning of British broadcasting history directly and overtly 
to rule out a whole class of political viewpoints. The minister responsible for 
broadcasting has the power to require the broadcasters in writing 'to refrain 
at any specified time or at all times from sending any matter or matters of any 
class' .1 In principle this allows the government to prevail in any conflict with 



-
Censoring Northern Ireland 49 

the BBC over editorial matters. Unti11988, however, its use had been limited 
to less controversial or general provisions. 

The Notice was introduced after a year of confrontations between the 
government and the media and an increase in IRA attacks. The first major 
confrontation was over government attempts to gain access to small amounts 
of untransmitted footage of an attack on two soldiers who drove into a funeral 
cortege in West Belfast. The funeral was of an IRA volunteer killed at the 
funerals of the three IRA members who were killed by the SAS in Gibraltar. 
The Gibraltar killings also led to the next major row with the broadcast of 
Death on the Rock in Thames Television's This Week series, which suggested 
that three IRA members had been shot while giving themselves up and had 
been finished off on the ground. The government's prolonged attacks on 
Thames prompted Philip Whitehead to observe that Death on the Rock 'was 
enough to lose the IBA its remaining friends in government' (New Statesman 
& Society, 26 August 1988). 

The 'last straw' for Margaret Thatcher (The Times, 22 October 1988) was 
the IRA bombing of a British army bus in which eight soldiers died, together 
with the aftermath of the bombing of the Co. Down home of Sir Kenneth 
Bloomfield, head of the Northern Ireland civil service. Following this latter 
attack, Gerry Adams was reported, by the Sunday Times (23 October 1988), 
as saying that civil servants working for the British government 'ran the risk' 
of attack. 

These events provided the immediate rationale and trigger for direct 
censorship, but the shift in media-state relations from the period of 'cosy 
chats', through pressure and public intimidation, to overt censorship has a 
rather longer lineage. The skirmishes and rows over Northern Ireland starting 
in 1971 had meant a continual tightening of broadcasters' internal regulations, 
so that by 1980 the voice of armed Republicanism had successfully been 
banished from the screen (Curtis 1984; Schlesinger et al. 1983). The 
challenge to government policing of the media, which the rise of Sinn Fein 
represented, produced further attempts at control under successive Thatcher 
administrations. The logic of the attempt to remove Republican views from 
the screen was to stop Sinn Fein from being interviewed at all, but since they 
were a legal political party, such a step was hard to legitimize. This left the 
government in a bind, unless a way could be found to separate Sinn Fein as 
'politicians' from Sinn Fein as 'terrorists'. In all the controversy around the 
Real Lives affair, this dilemma remained relatively obscure. But there is 
evidence that some top broadcasters were thinking this issue through to its 
logical conclusions. For example, the BBC Assistant Director-General, Alan 
Protheroe, had recognized the tendency: 

Does the government therefore wish to prevent the expression on the air 
of views with which it disagrees from democratically elected supporters ­
at local council, Assembly or parliamentary level? Or does it wish to say, 



50 David Miller 

'You can use Sinn Fein people on the air if they're talking about the drains 
in the Bogside or the state of the pavements in West Belfast - but you can't 
use them if they mutter a word about the need for the maintenance of the 
armed struggle?' 

(Protheroe 1985: 6) 

The former option would exclude all statements from people representing 
Sinn Fein and would have been more restrictive than the latter option which 
would allow Sinn Fein representatives to expound party policy on all issues 
except support for the armed struggle. The government eventually opted for 
the former, more stringent option. 

The British Home Office Notice prohibits the broadcasting of 'any words 
spoken' where '(a) the person speaking the words represents or purports to 
represent' a specified organization; '(b) the words support or solicit or invite 
support for such an organisation'. 

CONFUSION 

The precise implications of this were not immediately clear and broadcasters 
spent the following weeks drawing up guidelines. Channe14's original 'worst 
case,2 interpretation was that the ban applied to a press statement 'read by a 
commentator with a view to casting contempt upon it' as well as to 'works 
of fiction'. ITN, though, interpreted the ban to mean that reported speech and 
fiction were allowable. Following a meeting between the BBC and the Home 
Office Broadcasting Department, officials elaborated further in a letter (also 
copied to the IBA) 'so that the BBC would be left in no doubt' (reproduced 
in BBC 1989b: Appendix V). 

This letter stated that reported speech was allowable and that 'the Notice 
permits the showing of a film or still picture of the initiator speaking the words 
together with a voice-over account of them, whether in paraphrase or 
verbatim. . .. Programmes involving the reconstruction of actual events, 
where actors use the verbatim words which had been spoken in actuality, are 
similarly permitted.' It should be noted therefore that the government 
explicitly envisaged the use of interpreting techniques in its letter to the 
broadcasters. The use of such techniques cannot, therefore, be said (as they 
sometimes have been) to indicate that broadcasters are attempting to get 
round the Notice. A second confusion related to the meaning of the term 
'represents' in the Notice. The Home Office confirmed that: 

A member of an organisation cannot be held to represent the organisation 
in all his daily activities. Whether at any particular instance he is 
representing the organisation concerned will depend upon the nature of the 
words spoken and the particular context. Where he is speaking in his 
capacity as a member of an organisation which does not fall under the 
Notice (for example, an elected Council), it follows, from that inter­



Censoring Northern Ireland 51 

» q 

pretation, that paragraph 1 (a) will not apply. 
(BBC 1989b: Appendix V) 

BBC television news made use of this definition of 'represent' for the first 
time on 16 February 1989 when they interviewed Gerry Adams about jobs in 
West Belfast. Thirty seconds of sound on film was broadcast in Northern 
Ireland, with Adams speaking as MP for West Belfast rather than Sinn Fein 
MP for West Belfast. The Media Show (8 May 1990) took the definition of 
'represent' to its logical conclusion when they interviewed Sinn Fein 
councillor Jim McAllister speaking about his role in Ken Loach' s film Hidden 
Agenda. McAllister was speaking as an 'actor' rather than as a Sinn Fein 
councillor, even though his acting role in the film is that of a Sinn Fein 
councillor. 

The Home Office clarifications still left some doubt in the minds of 
broadcasters, particularly about the lineage of some of the organizations 
covered and about the questions of historical and fictional coverage (Miller 
1990). However, the government argument was that although the Notice 
imposed some restrictions on broadcast coverage, there was no provision in 
the text of the Notice which restricted television and radio from carrying as 
many interviews with Sinn Fein as before the ban. This was accompanied by 
a clear desire to remove Sinn Fein from the screen. However, this latter wish 
could not be made too clear in public since it would hamper the legitimation 
of the ban. 

Confusion in broadcasting circles has been complemented by caution. Top 
broadcasters have been unambiguous in public about their opposition to the 
ban. John Birt (1989) has argued that the ban 'crosses a line that governments 
in democratic societies should not cross'. However, this has not meant that 
broadcasters have reported as fully as before the ban. The National Union of 
Journalists called off its one-day strike after assurances from BBC and lTV 
executives that 'health warnings' would be used to indicate the effect of the 
ban. But warnings were only used when Sinn Fein were interviewed, rather 
than to indicate the absence of a Sinn Fein interview. 

Covering up censorship 

The BBe's confidential Editorial Policy Meeting (EPM? advised that the 
warning, or 'programme reference' as BBC executives preferred to call it, 
should be 'specific'. A 'blanket' warning should be avoided because it 'could 
sound propagandist' and 'It was important to avoid frivolous or point scoring 
references' (EPM, 15 November 1988). When health \yarnings have been 
used they have been woven into the text of reports by the journalist rather than 
being announced by the newscaster at the beginning of an item as has been 
the case with coverage from some other parts of the world. Here the principle 
of doublespeak is very important. At one end of the scale is 'censorship' and 



52 David Miller 

'propaganda' which are practised by our enemies. Thus television reporters 
talk of IRA or Libyan 'propaganda' or Iraqi 'censorship'. At the other end of 
the scale we have 'reporting restrictions' and the 'fight against terrorism'. 
These are practised by our friends. Somewhere in the middle are those states 
allied to the west which, for one reason or another, have a blemish on their 
reputation. Countries such as Apartheid South Africa or pre-peace-deal Israel 
might be described as practising 'censorship' or the less shameful 'reporting 
restrictions' might come into play. This principle - you censor, we restrict for 
operational security - was used to great effect in the Gulf War of 1991 as ITN 
reporter David Mannion has revealed: 

We did use the word censored. We tried to be as accurate as we could in 
what we said in front of reports. In Iraq, in Baghdad we said reports were 
subject to Iraqi censorship. You notice that phrase. That is not to say that 
every report was censored, in fact some reports were not censored. But they 
were all subject to Iraqi censorship and we thought it right, even when they 
were not censored, to let viewers know we were working under those 
particular conditions. In Israel where reports were censored, we said they 
were censored. In Saudi Arabia where we had to leave out certain details 
for operational reasons, we said just that - we had to leave these details out 
for operational reasons. If you can't understand that, that's your problem.4 

All broadcast coverage of Northern Ireland under the ban was subject to 
government censorship, and yet not a single news bulletin in the year after the 
ban was preceded by a warning. Indeed the BBC went further than this and 
introduced a ban on the use of subtitles in its news programmes. After BBC 
Northern Ireland subtitled an interview with Danny Morrison (Inside Ulster, 
24 January 1989) the BBC decided that subtitles would no longer be used on 
the local news, because, in the words of one BBC Northern Ireland executive, 
'it looked so dramatic - it looked like we were seeking to make a point'.5 In 
the year following the ban the single occasion on which subtitles were used 
on BBC network news was an item on Newsnight. 6 The Newsnight report was 
shown at the next Editorial Policy Meeting and the BBC Northern Ireland 
decision was endorsed and extended to network news. On 18 April 1989 John 
Wilson, controller of editorial policy, was recorded as saying: 

The use of voice-overs in cases where supporters of the named organiza­
tions could not be quoted directly was preferable to the use of sub-titles. 
This was the practice already followed in Northern Ireland. Sub-titles were 
odd and formed a further barrier in a restricted report between the audience 
and the speaker which was unnecessary. Robin Walsh agreed, and strongly 
favoured a moving, rather than a still picture in such cases, with a voice­
over in the style of an interpreter. 

Overall, subtitles were used on only five other occasions on network news in 
the year after the ban, all of them on Channel 4 News.? In the year following 

--JIll~--------------------



Censoring Northern Ireland 53 

•
 

the ban, the most common way of dealing with the restrictions was to give a 
'health warning', cut the sound of the interview and use the voice-over 
technique. One interview with Danny Morrison used an actor's voice (BBC 2, 
Newsnight, 27 January 1989). 

The Editorial Policy Meeting also debated the finer points of what 
constituted an 'appearance' by a 'supporter' of 'terrorism'. In one example, 
BBC news broadcast footage which included shouting in Irish. The Editorial 
Policy Meeting noted that: 'The chanting had, in fact, been an IRA battle cry, 
and Chris Cramer warned all to get their Irish translators in before using 
material of this type' (EPM, 29 November 1988). By the next meeting the 
controller of editorial policy, John Wilson agreed that this type of material 
'was undoubtedly covered by the restrictions' (EPM, 13 December 1988). 

These discussions had the effect of tightening the already strict referral 
procedures for programmes on Northern Ireland. As BBC guidelines 
acknowledge, 'The need for referral and special consideration was increased 
by the Notice served ... in October 1988' (BBC 1989c: 38). John Conway, 
then editor of news and current affairs, at BBC Northern Ireland, has 
described the impact of the tightened-up procedure on working practices in 
Northern Ireland. 

The perception has grown up that we can still interview Sinn Fein about 
the state of the roads, blocked drains or other innocuous local issues. Not 
so. Every broadcast interview with a member of the party has to go through 
a much finer filter and that's what becomes so time consuming for editors 
and their journalists.... To ensure that an interview with [a] councillor 
could be broadcast, the news editor at [Radio] Foyle had to check with me 
in Belfast and I, in tum, had to consult with senior colleagues in London 
about potential legal and policy implications before the green light to 
broadcast was given. All that for the everyday voice of grassroots politics 
which local radio is there to articulate. 

(Conway 1989) 

Under the ban it is in principle possible to interview representatives of any of 
the listed organizations as much or even more than had been the case before 
the Notice was introduced so long as their voices are not heard. However, in 
practice the broadcasters extended the ban well beyond its literal meaning. 
There are several reasons for this, such as the extra time it takes to get 
clearance for interviews with Sinn Fein and the time it takes to subtitle or 
voice-over an interview. Broadcasters also often argue that subtitling or lip­
syncing don't make for 'good television'. On the other hand the confusion 
resulting from what John Birt has called the 'Byzantine' restrictions (Birt 
1992) is often given as the excuse for any limitation in broadcasters' 
coverage. Whatever the merits of such arguments, they should not in principle 
be insurmountable. Yet it is clear that journalists on tight deadlines have 



--

54 David Miller 

'Streets of Sorrow/Birmingham Six' shown on ITN. 

frequently succumbed to the time-saving temptation to simply leave Sinn 
Fein out. 

The caution of the broadcasters has meant that there have been very few 
attempts to test the limits of the ban. Among these are the responses of ITN 
to the banning of a song by the Pogues and a BBC documentary on the Maze 
prison. When the IBA banned the Pogues' song 'Streets of Sorrow/ 
Birmingham Six', ITN reported the IBA decision by showing footage of the 
Pogues in concert and rolling the words up on the screen. The reporter then 
recited them in an arguably more intelligible way than the Pogues' vocalist 
Shane McGowan: 

There were six men in Birmingham 
In Guildford there's four 
That were picked up and tortured 
And framed by the law 
And the filth got promotion 
But they're still doing time 
For being Irish in the wrong place 
And at the wrong time 

(ITN, 17:45,20 December 1988) 



Censoring Northern Ireland 55 

'Enemies within', made for the BBC's Inside Story series by Steve 
Hewlett and Peter Taylor, operated right up to the limit of the Notice. The 
programme featured extensive interviews with Republican and Loyalist 
prisoners in the H-Blocks of the Maze prison. When the prisoners were 
speaking in a personal capacity their voices were heard, but when they were 

• 

Subtitling of IRA spokesperson on food. 



56 David Miller 

speaking as representatives of the IRA, the Notice was given maximum 
visibility. The interviewees were voiced over with an out-of-sync actor's 
voice, indicated by a caption at the top of the screen. Meanwhile at the 
bottom of the screen the words were also subtitled. This operation to the 
limits of the ban (but not beyond) allowed some prisoners to be heard giving 
a Republican political analysis in a personal capacity while others were 
subtitled when talking about innocuous topics in their capacities as 
representatives of the IRA. Thus the IRA spokesperson on food was subtitled 
when shown negotiating with prison officers over the size of sausage rolls 
served up in the prison. 

The effect on coverage 

Coverage of Sinn Fein prior to the ban was minimal and when interviews 
were broadcast the hostile interview technique was routinely used 
(Schlesinger et at. 1983; Curtis 1984). In the year leading up to the ban,8 BBC 
network television news featured a total of 633 formal interviews on Northern 
Ireland. By far the largest category of interviewee was members of the 
Conservative Party with a total of 121 interviews including 50 interviews with 
the Northern Ireland secretary Tom King who was on more than anyone else. 
British politicians together with representatives from the army, RUC and civil 
service accounted for 172 interviews or more than 25 per cent of all 
interviews on Northern Ireland that year. By contrast other political parties 
had a much lower showing. The Labour Party was on 38 times (6 per cent), 
the Social Democratic and Labour Party (SDLP) and Ulster Unionist Party 
(UUP) exactly balanced at 36 interviews each and the DUP slightly trailed 
at 30. By contrast Sinn Fein was interviewed a total of 17 times in the entire 
year. Sinn Fein comments tended to be limited to short sound bites or single 
responses to journalists' questions. 

Conducting an interview in the television studio is one indicator of the 
importance which broadcasters accord to an interviewee. It confers status and, 
especially on programmes like Channel 4 News and Newsnight, allows for 
exchanges of views between 'opposing' commentators or politicians and 
gives interviewees the opportunity to respond to points from journalists or 
other politicians (Henderson et al. 1990). In the year prior to the ban 
Conservative, Labour, UUP, DUP and SDLP MPs were invited into the studio 
but Sinn Fein were not allotted any studio interviews on British network TV 
news. Coverage of Sinn Fein in the year before the ban was very limited both 
in quantity and quality. Sinn Fein representatives appeared9 on television, or 
their voices were heard, a total of 93 times. In the following year the number 
fell to 34, a drop of more than 63 per cent. It is also clear that when interviews 
with Sinn Fein did occur they were shorter and less informative. 1O Top 
broadcasters have acknowledged this point in private. The BBC's Editorial 
Policy Meeting was told by John Conway that when Sinn Fein councillor, 

-
L 



4 

Censoring Northern Ireland 57 

P 

Francis McNally, was interviewed as a brother of a murder victim, the 
interview had 'said much less than it would have prior to the ban' (EPM, 29 
November 1988). 

The obvious corollary of this is that some news items are simply not filmed. 
This seems also to have been the case in relation to current-affairs and 
documentary programmes. Paul Hamman, the BBC producer who made Real 
Lives, went on to become head of documentaries at the Corporation. He has 
said that on taking up the post he 'had a couple of Irish films up [his] sleeve, 
new ways of looking at Northern Ireland, but since the [ban] ...both of these 
films have bit the dust' (Guardian, 8 May 1989). 

It is difficult to argue that 'confusion' is responsible for the steep decline 
in Sinn Fein interviews. The confusion arises in relation to the manner of 
covering Sinn Fein rather than in relation to covering them at all. In fact the 
result of the restriction has been largely to excise Republican sentiment from 
British television screens. 

The most obvious and measurable impact of the ban has been on members 
of Sinn Fein, with a slight impact on the UDA. The second part of the Notice 
has had less obvious, though more far-reaching, effect. Interviews cancelled 
are the tip of the iceberg since it is difficult to tell which people and views 
are not even considered for inclusion. Whereas the Notice refers to words 
which 'support or solicit or invite support' broadcasters have interpreted it to 
cover attempts at understanding or explaining the conflict (Curtis and 
Jempson 1993; Irish Information Partnership 1990). 

In November 1988 the IBA banned the song 'Streets of Sorrow/ 
Birmingham Six' by the Pogues. The song simply proclaims the innocence of 
the Guildford Four and the Birmingham Six, jailed for IRA bombings in the 
1970s, but the IBA deemed it to be 'supporting or soliciting or inviting 
support' for a listed organization because it contained a 'general disagreement 
with the way in which the British government responds to and the courts deal 
with the terrorist threat in the UK' (Observer, 20 November 1988). 

Ironically, the convictions of first the Guildford Four and then the 
Birmingham Six were finally acknowledged by the courts to be unsafe and all 
ten were released. The IBA would not lift the ban after the Guildford Four 
were released because in the words of one spokesperson, 'The Birmingham 
Six are still serving sentences as convicted terrorists' (Sunday Correspondent, 
22 October 1989). When the Birmingham Six were released the Radio 
Authority revoked the ban. But the Independent Television Commission said 
only that 'it is highly unlikely' that they would intervene if the song was 
broadcast on television. 11 

That a popular song might 'contain a general disagreement with govern­
ment policy' or make a 'political point' was now considered in some parts of 
broadcasting as being identical to supporting Sinn Fein or the IRA. This raises 
the key question of the acceptable range of opinion on the Northern Ireland 
conflict and how differing views are categorized. Margaret Thatcher posed the 



--

58 David Miller 

choice simply: 'Either one is on the side of justice in these matters, or one is 
on the side of terrorism' (BBC 2, Newsnight, 22:50, 22 March 1988). There 
is, however, no intrinsic reason why this view should be accepted by the 
broadcasters. As the ban became more entrenched in journalistic working 
practices so more decisions were taken which collapsed any critique of British 
policy into support for terrorism. This resulted in the category of prohibited 
views expanding markedly, yet almost imperceptibly. Irish Republicanism 
was joined by Irish nationalist and Left critiques, together with more centrist 
views, beyond the pale of acceptable broadcasting. 

The most far-reaching decision resulted in the subtitling of Bernadette 
McAliskey, the former civil-rights activist and People's Democracy MP for 
Mid-Ulster together with members of a studio audience. 'Killing for a cause', 
part of a series titled Nation, used the examples of the conflicts in Northern 
Ireland and South Africa to ask if the use of political violence was ever 
justified. Bernadette McAliskey was one of a panel of three, including 
Conservative MP and former Northern Ireland minister, Peter Bottomley, and 
a member of the ANC. The moderator, Trevor Phillips, introduced McAliskey 
as a former supporter of 'the use of violence in the cause of Irish 
Republicanism' . 

Asked about her current views on violence in the cause of Irish 
Republicanism McAliskey started by saying 'Well, I have to put it in context' . 
These were the only words directly broadcast. From that point on every word 
was subtitled. What she then said was: 

Quite honestly, if I supported it fully, if I could justify it, I would join the 
IRA. But since I am not a soldier, since I cannot within myself justify it, 
then I'm not. But I can understand it, I can explain it, I can articulate it and 
I can offer, what I believe to be a rational way out of it, which is discussion 
and negotiation, wherever it is in the world. But I don't think that a limited 
and emotionally packed statement like 'Do you support violence' .... No 
sane human being supports violence. We are often cornered into it by 
powerlessness, by lack of democracy, by lack of willingness of people to 
listen to our problems. We don't choose political violence, the powerful 
force it on us. 

For BBC lawyers these were the key words which seemed to them to be 
sufficiently supportive of the IRA to fall within the terms of the Notice. The 
controller of editorial policy, John Wilson, who had been on holiday when the 
decision was taken, was apparently not happy. He wanted to offer McAliskey 
an apology, but he was overruled by the Director-General and a compromise 
reached. 12 This involved asking for external legal advice from an independent 
lawyer. David Pannick, the QC concerned, largely backed up the internal 
BBC advice, apparently making it difficult for the BBC simply to repudiate 
the treatment of McAliskey. Prior to this the BBC guidelines on what was 
covered by this part of the Notice maintained that 'generalised comments 



Censoring Northern Ireland 59 

> 

Subtitling of Bernadette McAliskey on Nation series. 

about or even in favour of terrorism in Ireland or about Irish Republicanism 
are not prevented' (BBC 1989c: 40). Following the Pannick judgement the 
controller of editorial policy rewrote the guidelines although he maintained 
that 'I will continue to apply the guidelines as narrowly as I reasonably can.' 13 


































