
14
 

The media and Africa: images of 
disaster and rebellion 

LIZA BEATTIE, DAVID MILLER, EMMA MILLER AND 
GREG PHILO 

Chronology of events 

April1994 

June/July 1994 

1995-96 

1996 

October 1996 

October-November 1996 

Plane with Hutu president of Rwanda, 
Habyarimana, aboard is shot down. Hutu 
Extremists take power with 'Interim 
Government'. Genocide of Tutsis and 
Hutu opposition begins and continues 
for ten weeks. 

Tutsi dominated army of the 'Rwanda 
Patriotic Front' occupies Rwanda and 
displaces former government, whose 
leaders flee with approximately one 
million Hutu refugees and armed Hutu 
militias. Cholera epidemic. Camps are 
established inside Zaire, close to 
Rwanda border. 

Hutu militias based in camps raid Rwanda. 

Zairean troops helped by Hutu militias 
from the camps attack Tutsis living in 
East Zaire. Fighting at Masisi. 

Border clashes between Zairean and 
Rwandan troops. 

Rwandan troops enter Zaire. Rebels from 
East Zaire, backed by Rwandan troops, 
attack camps. Hutus from camps either 
return to Rwanda or flee to the interior 
of Zaire. 



232 Message received 

the second would be the reference to the number of refugees who are 
moving. 

In chapter 13, we identified six major areas of news cover;ige that related to 
descriptions of the crisis, its causes and prescriptions for resolving it. In the 
current study, the themes which we have identified in many cases parallel 
those of our first report (for example, the state of the refugees and the 
need for humanitarian aid). In some areas of news coverage, we have obvi­
ously had to develop new categories which relate to new issues and events 
in the crisis (such as the progress of the rebellion in Zaire, and explana­
tions which were given for the unrest in that country). The sample of TV 
news programmes which we have analysed was the same for both studies 
(i.e. the main news bulletins broadcast in the same period on the four 
channels). It was therefore possible to make some very interesting compar­
isons between both phases of the coverage (for example, in the attention 
given by journalists to the background and history of these conflicts). 

In the current study we have identified six key areas of coverage which 
again relate to descriptions of the crisis, to its causes, and to prescriptions 
for resolving it. Each of these areas has a number of sub-themes within it. 
The main areas are as follows: 

1.	 Current political developments such as the progress of the
 
rebellion and proposed peace-talks.
 

2.	 The refugees: movements, suffering and re-integration. 

3.	 Western action and responses. 

4.	 Prescriptions for resolving the crisis. 

5.	 Explanations contextualising the crisis. 

6.	 Reflexive coverage (i.e. reflections by journalists on the nature of 
media coverage or the difficulties of reporting the events). 

In the following section we indicate the frequency of references to specific 
themes on the news, and the manner in which they occurred for each of 
these categories. A table of the frequency of references to major themes in 
the coverage is given in Appendix 12. 

Results 

Current political developments: progress of the rebellion 

There were a total of 259 references to the progress of the rebellion. Much 
of television news coverage was occupied with descriptive accounts of the 
military conflict and the civilian unrest, which erupted as the rebellion 
unfolded and the rebels took control of Zaire. In the first week of our 

~ 



---
14 The media and Africa: images of disaster and rebellion 233 

sample, 1-7 November 1996, references to the progress of the rebellion 
appeared more often than any other aspect of the crisis. Thus, it was re­
ferred to twice as often as the refugee suffering and more than five times as 
often as the Western response to the political and humanitarian crisis. On 
the first day of our sample, 1 November 1996, coverage on all four channels 
- BBC1, BBC2, lTV and Channel 4 - was subsumed by extended accounts 
of the 'major escalation of the conflict' that had occurred as troops from 
the Rwandan Patriotic Front 'crossed the border ... in support of Tutsi 
rebels based in Zaire'. lTV carried this headline and item summary. 

Headline 
Misery for thousands, as Zaire slides towards war. 

Item summary 
Diplomats are warning tonight that the fighting in Zaire and Rwanda could be 
close to escalating into a wider war. Rwanda troops crossed the border today 
in support of Tutsi rebels based in Zaire. There was fighting on the streets of 
Goma, but the Rwandan government denies its troops are still there. (lTV: 
22°°_2230, 1.11.96) 

Channel 4 reported: 

Headline 
Thousands on the move again in central Africa amid reports that Rwanda has 
invaded Zaire. (Channel 4: 19()()-19"O, 1.11.96) 

Other reports stated that the rebels were 'seizing vast tracts of land' 111 a 
'brutal war in which civilians had been caught up in'. For example: 

Reporter: There is now just one route into eastern Zaire. We were taken in 
today by the rebel forces, a young and rag-bag army, that is nevertheless 
seizing vast tracks of land here. The Zairean army has fled in panic, leaving 
the roads littered with debris. As we pushed deeper into Zaire we carne across 
dozens of empty and abandoned villages, others had been torched in this 
brutal war in which civilians had been caught-up in. This is a land emptied 
of people, a land that has seen in the last two years, only atrocities, refugees 
and hunger. (lTV: 22°°_2230, 1.11.96) 

The language and visuals of these news reports create a vivid and pervasive 
image of Mrica with headlines such as: 'Misery for thousands,' 'thousands 
on the move again'; and phrases such as: 'this is a land emptied of people, 
a land that has seen in the last two years, only refugees and hunger'. Without 
explanation these accounts convey a dominant image of Mrica - that it is a 
place of 'misery, 'chaos' and 'brutality', the recurrence of which is almost 
predictably systemic. As the headline states, 'thousands on the move again'. 
The sense of confusion encasing the events is added to by the organisation 
of other reports on this day. Often these extended news reports of the rebel 
advance in Zaire were composed almost entirely of layers of description of 
immediate events with almost no contextualising information from which 



234 Message received 

to understand and make sense of the conflict. For example, Newsnight fea­
tured a very detailed report on the rebel advance and the military conflict 
that had ensued, but with very little explanation. The newscaster introduces 
the news report as follows: 

Newscaster: In a major escalation of the conflict, the Rwandan army appears 
to have invaded Eastern Zaire and begun fighting alongside Tutsi rebels 
against the Zairean army. Heavy artillery exchanges are reported along the 
border, further threatening the refugees in the area. (BBC2: 2230_2315

, 1.11.96) 

This summary is constructed from a series of short, descriptive statements 
which focus entirely on agents such as the Rwandan army, Tutsi rebels, the 
Zairean army and refugees. It raises obvious questions, such as: who are 
these rebels and what is their relationship to each other and the events that 
are unfolding? These are not addressed by the report that follows. Instead, 
another description follows with little explanation of what is happening. 
For example: 

Reporter: The day began with renewed fighting between Tutsi rebel forces and 
the Zairean army, around the Zairean border town of Goma. At this stage the 
Rwandan army seemed content to observe, but in a sudden and dramatic 
escalation, artillery fired from deep inside Rwandan territory exploded across 
the border into Zairean army positions. Meanwhile, in the Rwandan town of 
Gisenye, a mortar landed near a local market creating chaotic panic . .. The 
Rwandans countered the incursion with an infantry assault in the Zairean 
town of Goma ... tonight Zairean Prime Minister, Kendo Wa Dendo, said he 
could not say who had the upper hand in the area. 

The report continues: 'What is clear from the conflict and confusion of the 
day is that Rwanda and Zaire may be headed towards war' (BBC2: 2230_23 15

, 

1.11.96) . 

Why this is clear is not clear at all. The interview which follows between the 
newscaster and the reporter on the ground adds little to our understanding 
of the events. For example: 

Q: Newscaster: So has there been any effective resistance to the
 
Rwandan army?
 

A: RejJorter: No. This conflict pits the best army, the most disciplined 
army in sub-Saharan Mrica against the shoddiest, most ineffective 
army in sub-Saharan Mrica. And it has been an absolute rout, the 
story has been the same from the very beginning. The Rwandans and 
the Rwandan supported militia in Zaire have got the Zairean army 
on the run. (BBC2: 223°_231

", 1.11.96) 

As the conflict progressed, 1V news reports focused on other important 
events, such as the civilian anarchy, demonstrations and looting alongside 
the rebellion which preceded the fall of the Zairean state. For example, on 
November 4, 1996, Channel 4 carried this report: 



'i 

14 The media and Africa: images of disaster and rebellion 235 

Reporter: In the centre of Goma there is little left to loot, over the past 
week of war, soldiers and civilians have taken all there was to take, even aid 
intended for Rwandan Butu refugees ... local Red Cross workers have cleared 
the bodies of men, women and children from the streets, one Red Cross 
volunteer told me they buried 500 ... (Channel 4: 19°0_19,°, 5.11.96) 

The progress of the rebellion was accompanied by 21 other references to 
the unilateral cease-fire declared by the Tutsi rebels. These mainly occurred 
on BBC1, lTV and Channel 4 in the first two weeks of our sample and 
related to how the cease-fire had been implemented in order to 'allow Hutu 
refugees to return home if they wanted to'. For example: 'Newscaster: Rebel 
Tutsis in Eastern Zaire have called a unilateral cease-fire to allow Hutu 
refugees to return home if they want to' (Channel 4: 19°0_195°,4.11.96). 

The disintegration of the cease-fire was reported from 7 November 1996: 
'Reporter: Earlier today, a rebel leader talked about revoking his declara­
tion of a cease-fire because of the continued attacks on Goma town itself 
(BBC1: 21°°_2130, ll.l1.96). 

In the last week of our sample, 24 April-l May 1997, discussion had shifted 
on to a more permanent resolution of the conflict and peace talks between 
president Mobutu of Zaire and the Zairean rebel leader, Laurent Kabila. 
Thus, 23 references to this theme occurred on all the main TV channels, 
BBC1, BBC2, lTV and Channel 4. For example: 

Headlines 
The president and the rebel leader agree to peace talks this week. What 
chance of ending the civil war? (BBC2: 223°_23:1°, 3.4.97) 

The refugees: movements, suffering and re-integration 

The rebel advance and the military conflict between the Tutsi rebels and 
the Zairean army, linked with the Hutu militia, produced thousands of 
'panicked' refugees fleeing the fighting. Refugee movements accounted for 
271 references in our sample. This was a main theme of the news coverage 
of the Zairean crisis. For example: 

Headlines 
The UN Secretary-General has appealed for immediate international action on 
Zaire tonight, as the world was seeing the first evidence of how a million 
refugees fled in panic. (BBCl: 21 55_2210

, 10.11.96) 

These make the point that 'hundreds of thousands' of refugees were fleeing 
the fighting. Hence most of the descriptions of the refugee movements, 
referred to its expanse and scale. On BBCl we hear that: 

Newscaster: The flashpoint is Eastern Zaire where hundreds of thousands of 
refugees have been on the run from fighting between Zairean troops and 
well-armed Tutsi rebels. (BBC1: 21°°_2130, 1.11.96) 



236 Message received 

Newscaster: 200,000 more refugees are said to be fleeing in panic ... 
(Channel 4: 19°°_19;" 1.11.96) 

By the second week of November 1996, TV news coverage increasingly 
focused on the 'humanitarian catastrophe' evolving around the refugee 
movements. 

On 8 November 1996, BBCl focused on the plight of the refugees who it 
said were 'slowly starving.' 

&jJorter: Just beyond this beautiful border an even greater humanitarian 
catastrophe is unfolding ... Relief supplies are now arriving in Rwanda, for the 
1.2 million Hutu refugees starving, after they were forced to flee from their 
camps by the fighting. The relief agencies though cannot get this aid into 
Zaire where it is so desperately needed. (BBC1: 21°°-21 3°,8.11.96) 

One BBCl report referred to them as 'the boat people of central Mrica', 
and we are told that '15,000 have already crossed' and that health problems 
were now endemic as a result of the crossing (BBC1: 21 00_21 3°, 12.11.96). 
BBCl and BBC2 featured this same report on a refugee exodus of '200,000' 
from Katale camp and the suffering induced by their journey. For example: 

&jJorter: They trudged into Goma in the heavy, hazy heat of mid-day. These 
refugees are the first we have seen from Katale camp which once held close to 
200,000. Eleven days through the bush, many fell ill, others died of hunger 
and thirst. (BBC1: 20""-211",9.11.96) 

Driven by the 'squalor of these camps', many of these refugees began to 
return home. ITN carried this report: 

Headline 

Exodus from the camps. Rwandan refugees head home. Up to 3/4 million 
Hutu refugees began walking home today ... Returning to the border at the 
rate of 10,000 an hour ... They'd been living in squalor at Mugunga camp. 
(lTV: 22°°_2230, 15.11.96) 

Indeed, the suffering of the refugees was a dominant and pervasive theme 
of the coverage, accounting for 389 references. By the second week of 
November 1996, references to this theme were almost double that on any 
other, such as the political rebellion or the Western response. The news 
focus shifted from coverage of the political crisis produced by the rebellion 
on to the 'humanitarian disaster' that was developing in eastern Zaire. In 
this way, the narratives of military confusion, political complexity and 'chaos' 
were subsumed by the human tale of tragedy and suffering that engulfed the 
refugees. This theme of the news coverage dominated bulletins with visual 
images and accounts of disaster, terror and suffering. Thus, on 2 November 
1996, we are told how 'a million ... face disaster'. We hear of the 'starvation' 
and 'disease' and how the living and the dead lay side by side in the camps. 

i.......-..­



14 The media and Africa: images of disaster and rebellion 237 

Headlines 

A million refugees face disaster in Zaire ... As fighting continues for control 
of Goma, thousands could be at risk from starvation and disease. (Channel 4: 
19°0_20°°,2.11.96) 

Other reports referred to how refugees had to 'suck roots to get water', 
(BBC2: 19°0_19 1

", 9.11.96). In the midst of the crisis, the United Nations 
Secretary-General, Boutros Boutros-Ghali, was reported calling for immedi­
ate action and warning of a new 'genocide by starvation.' For example: 

Reporter: At the UN, the Secretary-General was in no doubt about the urgency 
of the situation. 

Interviewee: Boutros Boutros-Ghali United Nations Seaetmy-General Now we 
are confronted by a new genocide ... by starvation, because they are dying 
because they are not able to receive neither food nor medicaments, nor 
water, or clean water ... (BBC1: 2055_21 15

, 9.11.96) 

Images of 'starvation', 'desperation', the 'horror' of these camps and the 
'barbarity' of the conflict permeate the text of the news reports, conveying 
in graphic detail all the horror that is war, and the suffering of the refugees. 

Reporter: The UN came back to a people for whom they are the only hope, 
but they are not miracle-workers and this place stinks of death. Those who 
couldn't crawl away with their fear, are still in a medical centre laying in filth. 
Malnourished before, many are near the end. And there's barbarity, a 
machete slash took away this woman's jaw ... the Rwandan Hutus were 
supposed to be under international protection and that makes what 
happened to them so chilling. 

The reporter then states: 

The worst cases were taken to hospital by Red Cross Workers, among them 
was the woman who had been disfigured by a machete, while others got on 
the lorry the only way they could. This is becoming a no-frills rescue, taking 
place in an atmosphere of fear and hatred. (BBC1: 210°_2130, 28.4.97) 

This vividly descriptive text is juxtaposed against the visual of a young boy, 
so disabled by wounds (presumably received from the conflict) that he has 
to literally crawl on his hands and knees, unaided, to get on the Red Cross 
van. A young woman's bandaged machete wound clearly appears to show 
that her lower jaw has been ripped off. Other reports went further in their 
description of the violence and the misery, and we are told that this, graphic 
and grotesque as it is, is a 'sanitised account' of the 'refugee plight'. 'Some 
bear the scars of machete wounds, forced into the forest by their tormentors, 
their wounds go sceptic. There are untransmittable images of people being 
eaten alive by maggots.' The report continues: 'So you're watching a highly 
sanitised view of life and death in the camps south of Kisangani today' 
(Channel 4: 19°0_19"°,30.4.97). 

The report goes on to describe how the US Special Envoy, Bill Richard­
son, met the first ferry load of refugees and how his 'symbolic gesture of 



238 Message received 

international concern ... was quickly overwhelmed by the tragic reality, as he 
came face-to-face with a woman cradling her dead baby.' On BBC1, 1 May 
1997, the news focused on the death of the children and the vulnerable. 

Item summary: Aid agencies say they are struggling to cope with the huge 
numbers of sick and starving refugees, who are returning to camps near 
the city of Kisangani. 

Reporter: There's so little mercy here, few can afford to be a good Samaritan. 
(BBCl: 21°°_2130, 1.5.97) 

Accompanying this statement, is an image of the emaciated frame of a 
young child, lying on the ground where he has collapsed from exhaustion 
or disease with his aid biscuits lying on the ground beside him, just beyond 
his outstretched hand. An older child stops, looks down and walks past. 

By the last week of April 1997, coverage of the refugee movements had 
become inextricably inter-linked with the massacres of the Hutu refugees, 
as news of these began to filter out from refugees emerging from the forests. 
There were a total of 44 references to the massacres in the last week of our 
sample, 24 April-1 May 1997. These were carried on all channels, BBC1, 
BBC2, lTV and Channel 4. Refugees had been reported as disappearing en 
masse as far back as the third week in November 1996 when coverage had 
focused on the '700,000' Hutus who were missing in Western Zaire. For 
example, Channel 4 had reported: 

Newscaster: The UNHCR has used satellite technology and reconnaissance 
planes to locate up to 700,000 Rwandan refugees, missing in West Zaire. The 
Rwandan government had claimed that most of the refugees had returned 
home. (Channel 4: 19°°_1950, 21.11.96) 

The massacres of the refugees by Zairean rebels, in April 1997, was pre­
sented as the impetus for at least some of these refugee movements and the 
further disappearance of refugees. On 24 April 1997, Channel 4 devoted an 
entire report to the news that: 

one of the largest refugee camps in Eastern Zaire, had been found abandoned 
by a United Nations mission trying to locate around 80,000 ... Rwandan 
Hutus. They are thought to have fled the camp situated South of Kisangani 
amid unconfirmed reports of massacres by Zairean rebel forces. 

The report then alludes to the disappearance of the refugees, the refugee 
movements and the fact that they were already threatened by cholera. 

RejJorter: ... Four days ago 50,000 Rwandan l-Iutu refugees were here. Today, 
rebel soldiers escorted a UN convoy to find a ghost camp. The people were 
already threatened by cholera having walked hundreds of miles over six 
months to get here. 

The report continues: 

Reporter: Zairean villagers insist that a gun battle took place between armed
 
Rwandan Hutu refugees and Tutsi Zairean rebels. They also said the rebels
 

.......
 



14 The media and Africa: images of disaster and rebellion 239 

massacred refugees, they used the digger to bury the dead. Today, evidence 
of a digger, but no sign of a massacre yet. 

The report concludes: 

Reporter: The refugees could be heading for another camp, 12 miles South, 
but the rebels are preventing the UN investigating. (Channel 4: 19°°_1955, 
24.4.97) 

Other reports were more direct in their statement of rebel involvement in 
the massacre. For example, a BBCl reporter concluded that the 'exercise' 
had 'smacked of a merciless cynicism'. 

Rej}orter: Some left children behind, she says, 'We lost everything'. This man 
said that he thought the sick and the old must still be there. But this was the 
camp yesterday, there was nobody there at all. Mose Anavgalsoo says villagers 
responded to aggression and there were no organised attacks. He and the 
Rwandan government official beside him speculate that armed elements 
among the refugees had evacuated the camps. But the scratches on the faces 
of the children suggest a panicky flight through the thick jungle ... This has 
been an exercise that has smacked of a merciless cynicism. (BBCl: 21 °°_2150, 
25.4.97) 

This report indicates a clear difference in the coverage between the early 
and later points of our sample. During the first week of November 1996, 
the distinction between the Hutu refugees and armed Hutu militia who 
controlled the camps was consistently made. 

In particular, the killings of Hutus by the Zairean rebels were usually quali­
fied with this distinction. For example: 'Under armed escort, we were driven 
into another rebel-held city, Bukavu ... Among those killed here by the 
conquering rebels were members of the notorious Hutu militia, the 
Interahamwe' (BBCl: 21°°_2130, 7.11.96). 

In some cases, the distinction appears almost as a legitimisation for the 
rebel actions, since the Hutu militias had been using the camps to stage 
armed raids into Rwanda. For example: 

Reporter: Further south, fisherman on Lake Tanganyika are finding corpses 
washed-up on the shore, the fear is that these are Hutus from the southern 
camps recently killed by rebels and washed down the River Ruzizi. The Hutus 
had been using the refugee camps to stage armed raids into Rwanda and 
Burundi. The rebels say that must stop. (Channel 4: 19°0_195°,4.11.96) 

Even in the second week references to the Hutu militia related to their 
'terroristic' control of the Hutu refugees by referring to the 1994 genocide 
of Tutsis in Rwanda and their attitude to the humanitarian aid mission. For 
example: 'The Secretary-General of the UN has been asking for an inter­
national force to disarm the Hutus since 1994 ... The Hutu militia respons­
ible for the genocide, terrorising the refugees' (BBC2: 2230_23 15

, 13.11.96). 
In the report they are then referred to by an interviewee as 'fanatics', 'real 
thugs' and the 'Interahamwe torturers' who 'treat the UN like dirt'. 



240 Message received 

However, with the discovery of the massacres at the end of April 1997, this 
distinction between Hutu militia, who were the perpetrators of the 1994 
Rwandan genocide and the 'innocent' Hutu refugees, begins to break down 
as the news reports become increasingly critical of the Zairean rebel treat­
ment of the refugees. For example, on 29 April 1997, an ITN reporter 
stated: 'The UN officials warn, there are 1/3 million Rwandans still dis­
placed in Zaire, trapped in a civil war and being abused by all sides' (ITN: 
22°°_2230, 29.4.97). Channel 4 reported: 

RejJorler: Make no mistake, someone has been deliberately targeting children. 
These people couldn't possibly have played any part in any war, anywhere, 
now they lay discarded, dying where they fall from exhaustion, starvation, 
disease. (Channel 4: 19°°_1950, 1.5.97) 

Thus there is no longer the same attempt to distinguish the 'innocent' 
from the guilty, refugee from militia, or perpetrator from victim as an 
explanation for (and perhaps a legitimisation of) the massacres. There were 
a further 18 references to the killing of refugees in April 1997. Eight of 
these explained massacres in terms of a systematic extermination campaign 
by the Rwandan government and the rebels. There were a further four 
references to the presence of armed refugees in the camps. On 25 April 
1997, a BBC2 reporter noted in an interview with the newscaster in the studio 
that Zairean rebels were attempting to deal with a 'hard core element' of 
armed refugees in the camps. 

Q: Newscaster: So, in fact, is there any possibility that I{abila's rebel 
forces have moved people into the interior of Zaire systematically? 

A: RejJorter: I think that from the systematic obstruction and delay 
put on the UN effort ... One has to look very hard at the rebels 
and their motive. I think that this was a particularly difficult group 
of people for them to handle, I think that they did represent some 
hard-core element, just to see these people just brought over 
immediately and they came up with a solution and it's a very 
unpleasant solution from what we're seeing. (BBC2: 223°_231

", 

25.4.97) 

Four other explanations made the point that the Rwandan Hutu refugees 
were returning to Rwanda because of atrocities by the Zairean rebels. 

Re-integration, political issues and the refugees 

J
 

The refugee crisis in Zaire was not just a humanitarian emergency; it was 
also presented as a political one for which a political approach and solution 
had to be found. 

There were a total of 159 references which raised political issues in relation 
to the refugees (such as the nature of those who had fled and the problems 
of re-integrating them into Rwanda). Of these references, 61 referred to 

l_ 



--
14 The media and Africa: images of disaster and rebellion 241 

the fact that the Hutu refugees, who had fled Rwanda in 1994 as a result of 
the genocide there, included the Hutu militia and Interahamwe, who were 
armed and now controlled the camps in eastern Zaire. As the movement 
and suffering of the refugees increasingly permeated the text of the news 
reports towards the second week of November 1996, reports began to filter 
out of these armed refugees. On 8 November 1996, Channel 4 focused on 
how Rwandan Hutu militia, anticipating a rebel advance on Mugunga camp, 
had abducted Zairean villagers as 'human shields'. For example: 

Newscaster: And Zaireans from a village, near the huge Mugunga Camp
 
West of Goma, say Rwandan Hutu fighters have seized many local children
 
to use as human shields, in event of any rebel advance on the refugee camp.
 
(Channel 4: 19°°-195°,8.11.96)
 

Channel 4 also produced a detailed report on how some of the refugee 
camps had been used to train guerrillas for attacks across the border, in 
Rwanda. 

Headline 
... plus, the abandoned refugee camps of Eastern Zaire. We examine evidence 
that some were used to train guerrillas for cross-border attacks on Rwanda. 

The reporter then states: 

Reporter: ... and lying on the ground I've just found something which shows
 
why the Rwandan government was so keen to break-up these camps. It looks
 
like an ordinary child's school exercise book, but inside, it's a manual for
 
guerrilla warfare. It talks of guerrilla methods, strikes, demonstrations,
 
terrorism, insurrection. It even shows how to make bombs and at the back
 
there's the Hutu extremist version of Rwandan history. (Channel 4: 19°°_1950,
 
12.11.96)
 

There were 56 calls to disarm the Hutus who took part in the 1994 geno­
cide in Rwanda, as to 'feed the Hutu militia' would only perpetuate the 
problem (BBC2: 22~o, 7.11.96). A further 98 references related to the political 
problem of the re-integration of the Hutu refugees into the communities 
they had left in Rwanda after the genocide in 1994. Four of these referred 
to how the refugees were afraid to go home. For example, on BBC1, we are 
told: 

RejJorter: The international community are hoping to entice the refugees
 
back to their homeland, by providing food for them at way-stations along
 
safe-corridors, protected by Western troops. It sounds fine in theory, but
 
in practice, many of the Hutus are still too terrified to return to Rwanda
 
and would rather risk death by starvation. (BBC1: 21 oo_2I'JO, 8.11.96)
 

Discussion of the refugees' fears of returning home and the political prob­
lem of re-integration mainly appeared on Channel 4 where we were told: 

RejJorter: Those who do return, spend just a day here (transit camp), before
 
they are transported to the hills they left two years ago. Some are imprisoned,
 



242 Message received 

but the UN High Commission for Refugees says the majority of those who've 
come home so far are living in peace. (Channel 4: 19°°-195°,4.11.96) 

Yet, despite the political problems of repatriation, this report suggests that 
the refugees were now ready to return home: 

Q: Reporter: Are you afraid of returning to Rwanda ... 

Reporter:	 Some of the refugees may be killed by survivors of the 
genocide when they get back to Rwanda. But, as the rebels backed by 
Rwanda's Tutsi army close in, those that remain in Eastern Zaire are 
in the greatest immediate danger. (Channel 4: 19°°-195°,12.11.96) 

These references to political solutions raise a number of important issues. 
One is the difference between solutions raised by journalists 'on the ground' 
in Zaire/Rwanda and those featured by political reporters in London. We 
will refer to this in more detail in our discussion at the end. 

Western action and responses 

A total of 318 references related to the responses of Western governments 
and the UN to the crisis. As the refugee plight was highlighted in TV news 
reports, by the second week of November 1996, the Western response be­
came an increasingly dominant theme of the coverage. This response was 
reported as characterised by 'squabbles', procrastination and indecision. 
For example: 

Headline 
Refugees in Zaire scramble for meagre food supplies as Europe squabbles over 
what to do next. (Channel 4: 19°°-195°,7.11.96) 

Item Summary: 
The United Nations Security Council is tonight preparing to approve a multi­
national force to bring aid to Eastern Zaire where thousands of refugees are 
facing starvation. Who will form it and when it will go isn't certain, for some 
refugees it may come too late. (ITN: 22°°_2230, 8.11.96) 

Amidst the 'indifference' and 'squabbles' there were also appeals by the 
UN for 'immediate action on Zaire'. For example: 

Headline 
The UN Secretary-General has appealed for immediate international action on 
Zaire tonight as the world was seeing the first evidence of how a million 
refugees had fled in panic. (BBC1: 21";-22 lO

, 10.11.96) 

By the last week in April 1997, appeals by the UN for the rebels to allow aid 
into the refugees had begun to proliferate in news reports: 'Newscaster: The 
UN has called on the countries of rebel troops, who control access to the 
refugees, to allow aid to be delivered to the starving Rwandans' (BBCl: 
21°°_2130, 24.4.97). A further 14 references in the coverage criticised the 



14 The media and Africa: images of disaster and rebellion 243 

UN aid policy that had followed the 1994 genocide and exodus of refugees. 
Most of these statements (12 in fact) centred around the concept that the 
safe-zones, the refugee camps established by the UN, had sheltered inno­
cent and guilty alike. The point is made that the international aid mission 
had been responsible for feeding and sheltering those responsible for the 
genocide in Rwanda in 1994. Some of these statements came from aid 
agencies on the ground. 

Interviewee: Samantha Bolton, lVledicins sans I+ontiers But what we're saying as an 
aid agency is that we don't want aid to be used an an excuse for nobody to do 
anything about the political and military problems. In other words, there was 
in these camps, they were being used to re-arm the Hutu army so that they 
would invade and it was completely ignored and all the international 
community did was use us to throw like $1 million a day worth of aid to that, 
without actually redressing the core, the root of the problem. (Channel 4: 
19°0_195°,4.11.96) 

Other statements came from reporters on the ground. For example: 

Reporter: The UN flag supposedly a symbol of international resolve now 
flutters limply over an empty and ravaged landscape. These camps were once 
horne to half a million Rwandan Hutus. Many of them were involved in the 
genocide two years ago. It is a disheartening reminder of a refugee policy that 
failed to protect the innocent and gave free rein to the guilty. (BBC1: 2155

_ 

2210
, 10.11.96) 

Other criticisms of UN policy were that the refugee camps should not have 
been established so near to the Rwandan border, and that the only long­
term political solution to the crisis was the 'secure return of refugees to 
their homes' (Channel 4: 19°°_1950, 1.5.97). 

There were two statements in opposition to a Western force delivering aid. 
These noted that refugee camps could end up by being a security risk to the 
Rwandan territory (BBC1: 21°°_2130, 4.11.96) and that aid corridors could 
exacerbate the problem (Channel 4: 19°°_1950, 1.5.97). 

Criticism of the West: arms and commercial interests 

Some aspects of profiteering in the crisis were also addressed, such as the 
arms sales to the Rwandan Hutu regime by a British company. There were 
152 references to this theme between 17 and 19 November 1996 on all 
channels (i.e. BBC1, BBC2, lTV and Channel 4). For example, BBC1 made 
the point that bank statements revealed how a British firm was involved in 
the shipping of Kalashnikov rifles and other munitions via Israel and Albania. 
Four of these revealed that these arms sales had occurred in December 1994, 
despite the genocide and consequent UN arms embargo of that year. 

This was one of the few parts of the coverage that questioned Western 
involvement. Nowhere else in our sample, apart from one Channel 4 bulletin, was 
Western commercial interest in exploitation of the region's mineral wealth 



244 Message received 

(as opposed to the conflict exploited by the arms companies) reported on. 
Yet The Guardian published a report on this issue at the time. The report 
claimed that 'at the heart of the crisis is a new phase in an old power 
struggle for the vast riches of Zaire's mining industries'. The point is also 
made that the disintegration of the Zairean state had been of 'no concern 
to ... outsiders' like the Belgians, French and Americans, since the 'weak­
ness of that state allowed them to maximise profits'. The report states: 

At the heart of the crisis is a new phase in an old power struggle for the vast 
riches of Zaire's mining industries (gold, cobalt, diamonds, copper, cadmium 
and germanium) and not, as the Zaireans and French believe, an attempt to 
impose a Tutsi, or anglophone hegemony in the region ... 

During Zaire's 30 years of independence, the wealth has been bled out of
 
the country, courtesy of President Mobutu Sese Seko and the Western
 
businessmen who control the mines ...
 

Meanwhile, Belgian, French and United States intelligence services have used 
the country as a base for their attempts to control the region - most notably 
in the long destabilisation of Angola ... 

The disintegration of the Zairean state, the repression and looting by the
 
army and the grotesque misery of Zaire's 39 million people were of no
 
concern to these outsiders. In fact, the state's weakness allowed them to
 
maximise profits ...
 

The report concludes with the statement: 

Time will tell whether Mr Kabila will be as successful as his peers. But even if 
he loses again this time, history will judge him part of the same political 
tradition of second-generation, post-independence leader who doomed old­
style regimes that put the needs of foreign patrons before their own people. 
(J'he Guardian 28.12.96) 

There was only one report in the period of our sample which criticised the 
nature of Western intentions in Zaire. This appeared on Channel 4 on 1 May 
1997. It referred to how, hard on the heels of the rebel troops, Western 
industrialists were 'racing in ... at a rate of knots to pick up the bits.' For 
example, the report states: 

Reporter: Whether the war in Zaire will improve life for Tshonga (a local
 
miner) remains to be seen, but already there are signs of change. There arc
 
troops in one corner of Lubumbashi airport preparing to be shipped to the
 
front. In another corner, a Canadian mining company is optimistically
 
collecting its m of drilling equipment ... The war hasn't deterred Webb
 
from his goal of heading-up what he hopes will be the world's biggest
 
copper mine.
 

The report continues: 

RejJorter: From the air, Webb and his team eagerly survey their vast
 
concession North-West of Lubumbashi. It's an area 50 km wide and 30 km
 
long and packed with a very high-grade copper-ore.
 

~ 



14 The media and Africa: images of disaster and rebellion 
245 

The reporter then states: 

Reporter: Tenke's initial investment is $60 m, it is an enormous amount
 
of money, but nowhere nearly as enormous as the value of the ore. The
 
Fungeram reserve is worth $33 billion and there may be 4 or 5 times that
 
amount here; so where's the risk?
 

The reporter concludes: 

Reporter: A copper sky over Lubumbashi, big prospects for foreign mining
 
companies; but for the people who dig the nation's wealth out of the ground,
 
there's no guarantee that anything will change. (Channel 4: 19°(}_1950

, 1.5.97)
 

A studio discussion then follows in which the newscaster puts the view to 
Herman Cohen, assistant Secretary of State for Africa 1989-93, that the 
West is profiteering from this civil war in Zaire: 

Q: Newscaster: Our understanding is that American mining
 
conglomerates are racing in there at a rate of knots to pick up
 
the bits, as soon as Mr Kabila gets through their bit of territory.
 

A: Herman Cohen, Assistant Secretary of State for Africa, 1989-93 That's
 
true. I think I{abila is making a big mistake because he's probably
 
getting cheated by all of these companies ... But apart from that, he
 
doesn't have these old Marxist ideas that he had in the 1960s ... if
 
he's going to win the war, the idea is to try to convince him to do
 
the right thing, using the leverage of future reconstruction and
 
assistance.
 

The newscaster reiterates the question. 

Q:	 Newscaster: But if there is any yardstick of modern-day American
 
attitude, I guess it's that one should do business with the people
 
who are perhaps serving the interests of their own countries to some
 
extent. The worry surely is that these mining conglomerates are not
 
particularly interested in whether any of these mining activities
 
benefit the people of Zaire or indeed what happens environmentally
 
to the country.
 

Later, the newscaster asks if the story of US involvement over the last ten 
years is a 'dishonourable story': 

Q: Newscaster: And when history comes to be written, do you think
 
that the US and the transition from Mobutu to Kabila will turn out
 
to be an honourable story, or is this really dishonourable from the
 
word go, from ten years ago to the present day?
 

A: Interviewee: Herman Cohen Well, from the point of view of the US,
 
we were dealing with the Cold War, we needed Mobutu for us to
 
bring supplies to the Unita Movement in Angola, which was the anti ­

communist movement, the Reagan doctrine, all of these things were
 
much dominant in our policy compared to human rights and other
 



246 Message received 

issues. And Mobutu, I think was no different from most of the one­
party dictatorships that were in Mrica. It's just that the left-wing in 
the US gave him a lot more publicity by attacking him all the time. 
So, I don't think that it was a shameful period in US history, it was 
just different requirements and now things have changed, we have 
to look to the future. (Channel 4: 19°°_20°°, 1.5.97) 

This is one of the very few occasions when the view is expressed that the 
problems of Mrica might relate in part to the requirements of Western 
commercial and political interests. 

Prescriptions for resolving the crisis 

As the crisis intensified in Zaire, news reports increasingly focused on pre­
scriptions for its resolution. Calls for and concerns about Western interven­
tion to resolve the crisis became a dominant theme of the news coverage, 
accounting for 676 references. The majority of these news accounts focused 
on the need for an international force to deliver humanitarian aid to refu­
gees in the region. There were 223 references to this theme. These range 
from basic affirmations that a multi-national force was 'vital' if the aid was 
to get through to the refugees, to what this aid would actually consist of. 
For example: 

RejJorter: But even if there is international agreement, there are huge 
obstacles in getting aid to refugees. Zaire is one of Africa's largest countries, 
but its capital, Kinshasa, is over 1,000 miles away from the refugee camps. 
Around Goma and Bukavu, there are no through-roads. Aid routes from 
neighbouring countries like Rwanda are blocked by the current fighting, only 
a multi-national force could push safe corridors through the battle zones to 
deliver aid. (lTV: 22°0_22'\0, 8.11.96) 

Other references related to the composition of this force: 

RejJorter: France wants to send a three-part force, a 5,000 strong army, which 
would be one-third African, one-third American and one-third European. 
They've won support from Spain and Italy. Mr Chirac says he also found a 
common position with Mr Major. (Channel 4: 19°°-195°,8.11.96) 

Finally, references to Western intervention related to what the humanitarian 
aid delivered by this multi-national force would consist of. For example: 

Reporter: .. , the UNHCR wants to set up protective corridors to bring the 
refugees home. These humanitarian corridors would be set-up from in 
eastern Zaire, they would open routes into eastern Zaire from Rwanda, 
Uganda and Tanzania for food to be brought to the camps and corridors out 
in the hope of persuading refugees to return to Rwanda and Burundi. 
(BBC2: 2230_23 li

" 7.11.96) 

These humanitarian corridors were regarded as 'vital' in repatriating the 
Rwandan refugees. 



14 The media and Africa: images of disaster and rebellion 247 

By the last week in April 1997, the aid programme was under way and news 
accounts centred on the Western repatriation operation. Following the mas­
sacres, Filippo Grandi, UN Refugee Commissioner, called for a non-stop 
repatriation of the refugees. 

Interviewee: Filippo Grandi, UN Refugee Commissioner We need here a non-stop 
repatriation from day to night, every hour the airport can be used, it has to be 
used to fly these people out, because not only are they sick; in fact, I think 
most of the sick people have died, but they are terrified. (BBC1: 210°_2150, 
28.4.97) 

Other references related to the complicated nature of the relief operation. 
For example: 

Reporter: The UN has just 60 days to find, gather and airlift 80,000 or more 
people, scattered across this dense rain-forest. Tonight, they're already 
pleading with the rebels for more time. (Channel 4: 19°0_195°,28.4.97) 

There were also more serious concerns regarding Western intervention. 
There were 90 references to opposition to a Western force in the region. These 
were mostly from the Rwandan government, who had serious misgivings 
about the French involvement. For example: 

Reporter: And the Rwandan President was repeating the demand that France 
shouldn't be in any multi-national force. The French are seen as supporters 
of the former regime and the Butu killers. (BBC2: 22°°_2315, 8.11.96) 

Much of the opposition to a Western task-force referred directly to French 
involvement. Regional leaders did not want French involvement, although 
they did want intervention. The Zairean rebels also did not want French 
involvement, nor did the Zairean nationals living in exile in the Montague 
quarter in Brussels. As the following example demonstrates: 

Reporter: Secondly, they're going to a complex civil war, the rebels have 
already made it clear that they don't want to see European troops; and they 
certainly don't want to see the French, who are seen as very much on the side 
of Mobutu and on the side of the Butus, the militias and the killers they are 
fighting against at the moment outside Goma. (BBC2: 223°_2315, 8.11.96) 

Reporter: But who should provide the troops? In Brussels ... there is a 
powerful reminder of the Belgian and French colonial past in the Congo. 
The Montague quarter is home to 15,000 Zaireans, rubbing shoulders with 
Rwandan neighbours. Watching all the cruelties unfold on television, their 
main pre-occupation is to see a neutral force go in; with no role for the 
French who volunteered, and very little for Europe as a whole. (BBC1: 21°°_ 
21 3°,7.11.96) 

Many of the countries who objected to Western intervention did so on the 
grounds that they wanted the force to have an Mrican component. For 
example: 'Reporter: Germany won't send troops and wants neighbouring 
Mrican countries to take the lead' (Channel 4: 19°°-19"°,8.11.96). There 
were 127 other references to concerns from the West on military interven­
tion. These included the British government's view: 'Reporter: . .. that while 



--

248 Message received 

speed was of the essence, troops could not be sent without full preparation 
and awareness' (BBC2: 19°°-1915,9.11.96). 

Another concern was whether host governments would 'welcome them'. 
For example: 

Interviewee: John Major, Prime Minister We need to know whether the 
host governments will welcome them. We need to know whether 
the governments in the region will accept them. We need to know 
whether there would be an African presence among the troops. We 
need to know in part what the mission of the troops would be. 

RejJorter: That is crucial, the last time French troops were sent to 
Rwanda, their mission foundered on local misunderstandings. Britain 
and the US will want clear guidelines to get in and out of Zaire, if 
they're to follow. (lTV: 22°°_2230, 8.11.96) 

The history of French involvement is referred to here as involving 'local 
misunderstandings'. This is something of an understatement by the ITN 
reporter. British television had shown as early as 1995 that the French had 
been implicated in supplying arms to, and even fighting for, the Rwandan 
Hutu government against the RPF in 1990 and 1991. (BBC1: Panorama 'Bloody 
Tricolour', 20.8.95). A more perceptive account from a BBC reporter noted 
that this was not just a humanitarian crisis. It was also a civil war which 
military intervention could make worse: 

Reporter: This is not just a humanitarian crisis, any international force would 
be coming into a civil war, with uprisings around Goma and further South in 
Bukavu ... It is a complex, chaotic situation and if all these factors aren't 
considered, military intervention would make it even worse. (BBC2: 223°_2315 

, 

8.11.96) 

These concerns also focused on past failures in other conflicts, such as 
Somalia. We can see here an interesting example of complex conflicts with 
different histories being reduced to the catch-all phrase of 'inter-tribal killing': 

RejJorter: But Mr Major will not want British troops involved in the kind of 
thing that happened in Somalia. There too, a humanitarian disaster was overlaid 
with inter-tribal hilling; American troops found themselves trying to impose 
peace on feuding war-lords without clearly attainable objectives and they 
got nowhere. (BBC2: 2230_23 15,8.11.96; our emphasis) 

There were 98 other references to the need for international intervention 
for a political solution. For example: 

Q: Newscaster: But as far as the humanitarian situation is concerned, we've 
been hearing in the last few days £i-om aid agencies saying that the aid 
situation is fraught with difficulty unless a political and military solution 
is arrived at. (Channel 4: 19°°-19'°,8.11.96) 

By the last week of April 1997, calls for a political solution were focused 
on the need for a 'negotiated cease-fire' and a 'hand-over of power' from 
President Mobutu to Laurent Kabila. For example: 



F
 
14 The media and Africa: images of disaster and rebellion 249 

Reporter: Into the political chaos of Zaire, a nation split between government 
and rebel armies, came President Clinton's envoy, America's Ambassador to 
the UN, trying to negotiate a cease-fire and saying a political solution is 
urgently needed. (lTV: 22°°_22'\°, 28.4.97) 

Eighty-one of the references related to the need to protect the returning 
refugees. Fifty-two others related to the need for humanitarian aid only; 
as in suggestions that America would give cash support, but did not want 
troop involvement. 

Explanations of the crisis 

In our first study of the Rwandan refugee crisis of 1994 we showed how TV 
news gave almost no meaningful explanations for the refugee exodus, and 
made little attempt to relate it to the history of Rwanda. In the later cover­
age which we examine here, some journalists clearly addressed this issue. 
The news reports in this sample contained 134 historical explanations which 
were used in a variety of ways to either explain the rebellion, or contextualise 
the refugee movements. Sixty-three of these referred to the 1994 genocide 
of Tutsis by the Hutu militia in Rwanda. However, although news reports 
of the 1996 Zairean crisis did contain explanations, the quality of these 
accounts varied substantially. There were 32 explanations which provided 
little other than a basic allusion to the 1994 genocide of the Tutsis by the 
Hutus in Rwanda. Some did not even provide this. For example, there were 
six references to the refugee exodus that had occurred in 1994, but no 
mention of the genocide that had produced it. This report from lTV, for 
example, shows no apparent awareness of the original genocide, or that the 
'refugees' include the Hutu militias responsible for it. The refugee camps 
are presented as being attacked, without mentioning that they were being 
used as military bases. 

Newscaster: The human tragedy is now centred around the border town of 
Goma. Refugees there are mostly Hutus crammed into camps to the North of 
the town. They had fled from Tutsi forces inside Rwanda and until today have 
been under attack from the North by Tutsi rebels based in Zaire itself. (ITN: 
2200_22'\°,4.11.96) 

This example demonstrates the partial and insubstantial nature of some of 
these explanations. Other reports do little more than simply reference the 
genocide and 'horrific massacres'; for example: 

RejJorter: There is a new tragedy unfolding in the misty, green mountains of 
Eastern Zaire, even more complex and chaotic than the refugee exodus, in the 
aftermath of the horrific massacres in Rwanda two years ago. (BBC2: 22'\0-2315 

, 

7.11.96) 

Other explanations referenced the genocide to explain the refugees' flight 
from the Zairean rebels. This is referred to as 'escaping the attentions of 
old enemies'. It would be difficult to see how viewers could make much 



250 Message received 

sense of these events beyond hearing that Hutus and Tutsis are enemies 
and one side is 'paying the other back'. 

Repolter: Fear of rebel troops has driven many of the refugees tb go into 
hiding to escape the attentions of old enemies. 

Interviewee: Richard Dowden, 17w Economist What's happening to the refugees 
is not really part of the Zairean problem at the moment; it is the Rwandan 
problem. It is a continuation of that war from 1991-94, the genocide in 1994 
and it's spilled over into Zaire and has got up in this war in Zaire, but it is 
not an essential part of the Zairean war. It is because most of Kabila's army 
commanders are Rwandan Tutsi from Eastern Zaire and they're jJaying back the 

Hutusfor what happened in 1994. (BBC2: 223°_23°°, 29.4.97; our emphasis) 

In this example, the genocide is described in terms of tribal fighting: 

Newscaster: Two years ago the ethnic tension between these two tribes erupted 
in the genocide of the Rwandan civil war which saw the Tutsi seize control of 
the country from the rival Hutus. The result was that more than 1 million 
Hutu refugees fled in to Zaire to escape the civil war, de-stabilising that 
country ... The result, a humanitarian disaster which is still unfolding. Into 
this deejJ-seated tribal conflict, Western troops are stepping. 

The report is accompanied by the following visual: 

Tutsi Hutus 

Cattle owners Peasant farmers 

Rich Elite Lower class 

Tall Small 

(BBCl: 21 oo_21'lO, 1.11.96; our emphasis) 

In the following example, we are told that a plane has been shot down and 
then Hutus unaccountably start to massacre Tutsis: 'Genocide was triggered 
when Rwanda's Hutu president was killed, his plane shot dmvn over Kigali 
at night 6 April 1994. Within hours, Hutu militia and soldiers started to 

massacre Tutsis' (Channel 4: 19°°, 18.11.97). However, some explanations 
of the genocide were more detailed. Twelve in our sample attempted to 

address the complexities of the event. They noted, for example that it was 
not only Tutsis who suffered, but that moderate Hutu had also been slaugh­
tered in the violence. This was reported on BBC2 which carried a report on 
the problems of re-integrating Rwandan Hutu refugees in the villages they 
left two years ago. 

Rep01"ter: We passed mass graves at Nianzer, 2,000 Tutsi and moderate Hutu 
were killed in this hamlet alone on 11 April 1994. Further on an even more 
bleak reminder of the little church ... left as it was after the events of 12 April 
1994, when the Interahamwe attacked. Men, women and children barricaded 
themselves in but the walls and windows were broken in. Those inside were 
literally hacked to death ... The Interahamwe responsible for this fled with 
other Hutu refugees to Zaire. (BBC2: 223°_2315

, 12.11.96) 

~ 



14 The media and Africa: images of disaster and rebellion 251 

Other explanations referred to how some refugees were afraid to go home 
in case they were punished. But, of 63 historical references to the genocide 
of 1994, only 13 of these could be described as offering a more comprehens­
ive explanation of the genocide and its relationship to the current crisis. 
The bulk of the 'explanations' in these reports remained at the level of 
'Tutsis' fighting 'Hutus' and did not go beyond the image of tribal conflict. 
They did not indicate the sophistication of the Rwandan state or that the 
genocide was part of a calculated political programme, that it was planned 
and instigated with an appalling efficiency and that the Hutu opposition 
(the 'moderates') were also killed as part of the strategy to sustain the power 
of the Hutu extremists. 

Explanations of the rebellion in Zaire 

There were 72 explanations for the conflict in Zaire. Twenty-three of these 
attributed the rebellion in Zaire to the political and economic instability 
that had been generated by 32 years of President Mobutu's corrupt govern­
ment. Several reports on ITN, BBCl and Channel 4 referred to this. For 
example, on 6 November 1996 an ITN report juxtaposed the 'super-rich' 
lifestyle of President Mobutu to the 'hundreds of thousands of impoverished 
refugees' created by the rebellion. It states: 

Reporter: Far beyond the beaches of the Riviera, Zaire descends into chaos, 
while its President sits across the bay from Monte Carlo in his villa amongst 
the palaces of the global super-rich ... Goma stands today in marked contrast, 
as on the streets they clear up bodies from the fighting. And on the road, 
perhaps hundreds of thousands of impoverished refugees move ... He has 
ruled since 1965, since when he has amassed a huge personal fortune. His 
favourite drink is vintage Taittinger champagne and he has even chartered 
Concorde to go to the dentist. 

The report continues; 

Reporter: One source estimates his wealth at about 6 billion dollars, that is 
about half the size of Zaire's entire national debt. And for the rest of his life 
that money will probably buy him peace and security, two things denied the 
people of the country he has governed for the last 30 years. (lTV: 22°°_2230, 
6.11.96) 

Channel 4 also produced a similarly extensive report on the nature of the 
kleptocracy which President Mobutu's government had established and how 
32 years of 'rapacious greed' and Mobutism had so economically destabilised 
the country that the Zairean rebels walked into a 'rapturous welcome' in 
Lubumbashi. For example: 

RejJoTter: Laurent Kabila's rebels walked into Lubumbashi to a rapturous 
welcome, after 32 years dictatorship under President Sese Seko. They were 
received as an army of liberation. Lubumbashi is Zaire's second city, its 



----

252 Message received 

most important economically and still the civil war swept through it in 
just 48 hours. 

The report proceeds to focus on the giant-state-owned mining company, 

Gecomines, and the endemic poverty of its workforce. 

RejJorter: The region is famous for its fantastic mineral wealth, but it's well 
squandered. The people here are amongst the poorest on the planet. Perhaps 
the greatest symbol of the economic collapse of this country underneath the 
weight of Mobutism, stands here just behind me. This is Gecomines, the 
giant state-owned mining company, once a highly productive and profitable 
enterprise, it's literally been driven into the ground through the years of 
systematic corruption and looting. These miners head down the shaft every 
day, the journey is,* mile underground. For their efforts they rarely see any 
pay, but if the mine isn't maintained, it will flood. 

The reporter then notes: 

Reporter: This could be one of the richest copper and zinc mines in the 
world; yet it stopped production in 1993, thanks to the rapacious greed of 
President Mobutu's executives in Kinshasa. They had diverted so much of the 
earnings of the mine into their own pockets, that there was nothing left for 
basic machinery and spare parts. They very nearly killed the goose that lays 
the golden egg. 

The report focuses on a local miner, Mufite Tshonga, who is so impoverished 
that he has to steal from the mine to survive. 

RejJOrter: Tshonga recalls how good life was when he started work in 1951, but 
his life started to deteriorate after Mobutu came to power and eventually he 
was forced to sell his furniture and other belongings just to buy food. Today, 
at the mine, Tshonga is clearing the filth out of the drainage system. He 
won't be paid, but he's here just to steal from the company. Mobutu's regime 
is described as a kleptocracy, a system of corruption and thieving that 
eventually penetrated the whole of society and ultimately caused a collective 
moral bankruptcy. 

Interviewee: Mufite Tshonga, lv/iner Personally, I don't want to steal because to 
my religious beliefs, it is difficult for me to do it. But sometimes, I'm forced to 
if I've been starving for 4 days and someone 'comes with money asking me to 
steal something from the company, I can't help it. (Channel 4: 19°()-19';O, 
1.5.97) 

Other reports explored the nature of the conflict. There were 27 of these 

which pointed out, for example, that it was more than just a Tutsi rebellion; 

it involved other factions as well, and 'ethnic tension' had been exploited 

for political gain. 

RejJorter: And the rebellion, you must remember, is not just a Tutsi rebellion 
though it did start as a ... Tutsi rebellion down near Uvira. As the rebellion 
has spread North, it's taken in non-Tutsis and it's taken in a whole range of 
Zaireans who are opposed to Mobutu. (BBC2: 22'lO-23 F

" 15.11.96) 



14 The media and Africa: images of disaster and rebellion 253 

RejJorter: ... in a country where ancient ethnic tensions have been exploited 
for political gain. (BBC1: 21°°_2130, 15.11.96) 

The composition and aims of the rebel alliance were addressed. For example, 
Channel 4 explored a 'coincidence of aims' between the 'ethnic Tutsi rebels 
in Zaire' and the RPF: 

Q: Newscaster: What evidence have you in New York of a coincidence of aims 
if not of actual operation between the ethnic Tutsi rebels in Zaire and the 
Rwandan Patriotic Front soldiers from Rwanda in Eastern Zaire? 

A: Interviewee: iVlarrach Goulding; UN Under Secretary-General There is no hard 
evidence, there is a lot of circumstantial evidence, there is a lot of, I think, 
well-founded speculation that there is a linkage between the international 
conflict in Rwanda, the international conflict in Burundi, the action in the 
Zairean government against people of Tutsi origin who have lived in Eastern 
Zaire for several centuries now. All these things seem to be linked, but it is 
not easy in the confusion that reigns at present to identify, who is doing what 
to whom. (Channel 4: 19°°_19"°, 1.11.96) 

The point was made in several reports that the 'coincidence of aims' was a 
common aim of both Tutsi rebels and RPF, to expel the Butu militia from 
the camps. For example: 

Reporter: Mugunga is sealed off controlled by Hutu militia. The theory is the 
Zairean rebels want to eliminate them before an international force arrives. 
(lTV: 22°0_22'\0, 14.11.96) 

RejJorter: These are the Zairean victims of Rwanda's unsettled scores. The 
Zairean rebels who control Goma are a mask for Rwanda's Tutsi-dominated 
army, trying to defeat (once and for all) the Hutu militia and army which 
carried out the genocide 2 years ago. (Channel 4: 19°0-19"°,7.11.96) 

The political strategy was reported as being not only to expel the Butu 
militias from the camps, but also to obstruct humanitarian aid. For example: 
'Reporter: The UN Secretary-General says, the rebel-alliance is forcibly starv­
ing the refugees to death' (Channel 4: 19°0_19"",24.4.97). 

Other accounts fell back on the well trodden path of 'tribalism' and ethnic 
conflicts in Mrica. Fourteen references explained it as an 'ethnic war', 'eth­
nic tensions' and a combination of 'tribal conflict and the ghost of notorious 
colonial failure.' For example: 

Reporter: Now its troops are poised to intervene in a land where there's not 
just a maze of tribal conflict but the ghost of notorious colonial failure. (BBC1: 
21 0°-21'1°,14.11.96; our emphasis) 

Reporter: Yet, the cost of doing nothing mounts every day, corpses have been 
found on the idylic shores of Lake Tanganyika, victims of the ethnic tensions 

that lie at the heart of this conflict. (BBC1: 21 00_21 3°, 4.11.96; our emphasis) 

Reporter: In the hospitals, we saw the injuries of the children, the innocent 
caught-up in the mix of an ethnic war and a refugee crisis, that is threatening 
Eastern Zaire with anarchy. (lTV: 220°_2230, 7.11.96) 



254 Message received 

Reporter: This is the insanity that has accompanied the collapse of civil and 
military authority in Eastern Zaire. The wild men of the murderous 
Interahamwe militia ... (BBC1: 21°°_2130, 1.11.96; our emphasis) 

BBCl later carried this report: 

Reporter: This was the map of central Africa in 1960, dominated in 
geographical terms by the Belgian Congo. Belgium pulled out, leaving a 
country the size of Western Europe, racked by tribal rivalries and ruined by 
attempts by different regions to break away. Into this quagmire in July 1960, 
went an early UN peace-keeping force, it found itself in the middle of a civil 
war and there was no easy way out ... Zaire was never far from disintegration. 
In 1978, France and Belgium sent paratroopers, after the mining town 
Kolwezi was seized by invaders and European workers were massacred. 
Today, the situation is a million or so people from the Hutu tribe poured 
into Zaire to escape the civil war in Rwanda. The Hutu refugees have been 
accused of attacking their old tribal enemies, the Tutsis, both in Zaire and 
back across the border in Rwanda. The Tutsis have retaliated by taking-on 
the Hutu-dominated Zairean army. The net result chaos and a humanitarian 
crisis to which the world is unsure how to respond. (BBC1: 210°_2130, 8.11.96; 
our emphasis) 

Mrica is defined as a place of 'tribal conflict', 'tribal enemies', 'ethnic war', 
'insanity', 'chaos' and 'anarchy', inhabited by 'wild men'. Against these 
descriptions are put explanations of why the West is concerned about milit­
ary intervention in the region. For example: 'Reporter: ... there remained 
extreme caution about being sucked into the region's blood-thirsty politics' 
(BBC1: 21°°_2130, 13.11.96). 

The people of Mrica are compared to the topography of the landscape they 
inhabit. Thus, the volcanoes are described as being 'far more predictable 
than the people they watch over.' For example: 

Reporter: The volcanoes of Rwanda are as old as time and they still have the 
power to destroy. But they're unlikely to erupt, most have been dormant for 
years. In fact, they're far more predictable than the people they watch over, 
now coming back home, and those they ran away from. (lTV: 22°°_2230, 
18.11.96) 

The temperament of the people is characterised as unpredictable and be­
cause of this Mrica is a place that could erupt at any moment. Thus, viol­
ence happens in Mrica because it is Mrica. In such a simplistic account 
there is no room for a serious analysis of the complex political histories of 
states and their peoples. 

Press coverage 

There was a marked difference between the two tabloid papers which we 
examined in their coverage of Rwanda. The first key difference was in the 
amount and prominence of the coverage. The Mirror published 24 separate 

--""""III 



14 The media and Africa: images of disaster and rebellion 255 

items during our sample including one three-page report (starting with a 
full page front-page story), one double page photo spread and a full page 
of reports, five editorials and two letters. The Sun, by contrast, published 
seven items including one editorial. The longest item contained nine sen­
tences (with one at seven sentences, two at five, two at three and one at two). 
The editorial view on the crisis was also quite different. 

The lack of interest from The Sun was indicated by the small amount of 
coverage which it gave to the issue. The paper also tended to reflect British 
government concerns about getting sucked into the conflict. Of 32 separate 
statements in The Sun, eight referred to Western (mostly UK) responses, 
one to the rebellion, five to refugee movements, seven to refugee suffer­
ing, eight to Western concerns about military intervention, two for the need 
to send aid and finally one minor explanatory statement. By contrast The 
Mirror included 283 different statements. Five referred to the progress of the 
rebellion, six to Western arms sales, 18 to Western responses, 20 to refugee 
movements, 104 to refugee suffering, seven to the problems of refugee 
integration, 15 to attacks on refugees (ten by Tutsis, none by Hutus, one on 
attacks in general, three to fear of the militias in the camps and one to fear 
of the Rwanda government among returning refugees). There was one 
reference to opposition to Western military/colonial involvement, two to 
Western concerns about interventions, one to political solutions, one to the 
need to track down arms suppliers and 65 which recommended giving aid. 
One statement mentioned protecting returning refugees while two reported 
sentiments against giving aid. There were also a total of fifteen statements 
which provided a critique of media coverage of the crisis. 

The MirrOT's main response to the crisis was to emphasise the appalling con­
ditions the refugees faced and recommend that aid be sent. Indeed the 
biggest story in The Mirror in our sample was the front page launch of an 
appeal for donations from readers. 'Please Save Me' read the headline 
under a photo taking up most of the front page of a refugee child captioned 
'the frightened eyes of a child beg for help'. On page three the paper 
included an item on 'how you can help' and printed the phone numbers 
and contact details of the leading aid agencies. The MirrOT appeal became a 
focus for continued coverage of the crisis and on each occasion the details 
of the aid agencies were printed. Headlines included: 

'Readers' caring hearts' (11 November 1996) 
'Readers' £100,000 for Zaire' (12 November 1996) 
'Zaire appeal tops £130,000' (13 November 1996) 
'Saved by Readers' (18 November 1996) 

Overall, The Mirror' framed the crisis as a humanitarian disaster using words 
such as 'apocalypse', though giving little indication of why the problem had 
come about. There were some explanations in the two tabloids but these 
were extremely limited. The Sun included one fragment which helped to 
locate the refugee problem, describing the refugees as 'Hutus who fled 



256 Message received 

Rwanda when rival Tutsis seized power' (15 November 1996). The Mirror 
included more, but still extremely limited, explanation in its coverage 

Under the heading 'The tribes at War' The Mirror included a question and 
answer item which is worth treating at length: 

Q: Who is fighting? 
A: Rebel Zaireans of the Tutsi tribe, aided by the Tutsi governments in
 
Rwanda and Burundi, are resisting a policy of 'ethnic cleansing' by rival
 
Butus to throw them out of Zaire. It threatens to repeat the 1994 massacre
 
of 850,000 Tutsis by Butus. There are already reports of hundreds being
 
butchered in Zaire.
 

Q: Who are the refugees? 
A: Up to a million Butus who have been living in camps on the Zaire border 
since the Tutsis re-took power in Rwanda. They are too scared to go home 
for fear of revenge. An estimated 600,000 have taken to the bush to get away 
from the fighting ... 

Q: What's at stake? 
A: If the fighting causes Zaire to disintegrate, the whole of Central Mrica,
 
including Uganda, Tanzania and Angola, could go up in flames
 

Q: Who is president of Zaire? 
A: Mobuto Sese Seko, 66, has been in power 31 years during which time he 
has salted away £40 billion in Swiss accounts. (The Mirror, 9 November 1996) 

The coverage largely emphasised suffering and the need for aid. The explana­
tions which were offered were largely tribal in nature. They suggested it 
was an ethnic conflict and gave no hint that Hutu opposition, as well as 
Tutsis, had been slaughtered by the former Rwandan government in 1994, 
or that the rebellion in Zaire was not simply an ethnic revolt. There was also 
no commentary on the responsibility of Western governments for the crisis 
either in terms of the colonial past, or to the contemporary role of the 
French government, or to the interests of Western governments and large 
corporations in backing sides in the conflict. There was one brief reference 
in The Mirror (but nothing in The Sun) to the role of Mil-Tech in arming the 
side responsible for the genocide. Significantly The Mirror included very 
little, and The Sun nothing at all, about possible political solutions or their 
desirability. The closest The lWirror came was a reference to refugee survival 
being dependent on aid and the 'political will for a solution' (12 November 
1996), though what such a solution might be was not specified. 

There was little in these tabloids which explicitly noted what the fighting 
was about. Instead for both papers the implict theme was that this was an 
inexplicable tribal, or simply hopeless, situation. 

The Sun's main preoccupation with the story was the Western response and 
the potential problems of intervention. Together these accounted for 16 
statements, more than the total given to describing the plight of the refugees 
and the need for aid (9 statements). By contrast The Mirror included only 20 

~ 



14 The media and Africa: images of disaster and rebellion 257 

statements on Western responses and worries about being dragged into 
conflict, some of which were denounced as 'hand-wringing'. This compares 
with 169 statements detailing refugee suffering and the need for aid. 

Racism, colonialism and Western responses 

The Mirror did also publish a very extensive piece which denounced the 
coverage of the crisis in other tabloid newspapers. It argued that the 'Tory 
press' was 'attacking the starving people of Zaire': 

They said nothing while the warring madness drove millions towards death. 
But as soon as Britain agreed to join the United Nations force to that 
stricken land they launched in with sickening gusto. 

As we have seen The Sun did in fact report very little on the crisis; when it 
did it concentrated heavily on British responses in headlines such as 'Premier 
vows to help Zaire' (9 November 1996), 'British troops to Zaire' (14 Novem­
ber 1996), 'Squaddies get OK to open fire in Zaire' (15 November 1996). 
The Mirror went on to single out the Daily Mail columnist Paul Johnson. Over 
a photograph of refugees returning to Rwanda, the headline read 'Racist 
who wants these people back in chains': 

Ran ting right-wing columnist Paul Johnson provoked a storm of outrage 
yesterday when he called for the relief mission to Zaire to be scrapped. 
Johnson was branded a racist after telling Daily Mail readers that rival Mrican 
factions had been 'chopping each other to pieces, on a strictly tribal basis, 
and occasionally eating each other'. He wrote of 'blacks slicing each other up' 
and demanded a return to the days of the British Empire when central Mrica 
was colonised by Europeans. Colonialism, he said, was 'a good idea. The 
alternative was chaos and misery'. And he declared that humanitarian relief 
expeditions merely prolong the necessary agonies of nation building. (The 
Mirror; 16 November 1996) 

Humanitarian aid was a central theme of The JVlirror and the rest of the 
piece is made up of denunciations of Johnson by aid agencies, MPs and 
celebrities such as Lenny Henry, Richard Wilson and Nick Hancock. The 
long editorial on the same page concludes by contrasting Johnson with the 
British public: 

He sees the people of Zaire in the same way that the cruel colonialists and 
harsh slavers did. Not as human beings but as objects. It does not matter to 
him if they are massacred, starved or condemned to die of disease. None of 
them reads the Daily Mail, after all ... but the British people are not like 
that. We are still a compassionate nation. We still care about the world's 
real sufferers. That is what makes this country truly great. Not the feeble 
posturing of a handful of cruel racists like Paul Johnson. 

The ringing denunciation of Johnson provides a very clear cntIque of 
colonialist and racist views on Zaire, in the name of humanitarianism which 



258 Message received 

sees the giving of aid as the appropriate response to the crisis. It is impor­
tant to note the differences between these sentiments and those found in 
The Sun. However, we should note that The Mirror had also a very limited 
account of the origins of this conflict in Mrica. Tribalism and animal pas­
sions were implicitly or explicitly used in its own explanations. A feature 
attacking the corrupt rule of Mobutu in Zaire was headed 'Beast of the 
Jungle' (30.10.96). As we will show, there is a strong strand of press and 
television journalism which tends to explain Mrican events in such terms. 

Discussion 

In our study of the 1994 refugee crisis, the main conclusion had been the 
low level of explanations in news reporting of the events. The origins and 
causes of the crisis were lost in the news focus on the 'biggest refugee 
movement in history'. As we have seen, the present study shows that the 
later phases of the news story contained many more references to the geno­
cide in Rwanda and its link to the refugee exodus. In November 1996, it was 
quite frequently stated on the news that Hutu militias had perpetrated 
massacres upon the Tutsi population. However, we should note that an 
explanation at this level is still very limited. To state simply that Hutus have 
massacred Tutsis does not move far beyond explaining the events as a 
'tribal conflict' between what may be assumed to be 'primitive' peoples of 
Mrica. This is far from the truth as a description of Rwanda. As Lindsey 
Hilsum has shown, Rwanda was a highly organised and disciplined society. 
In her account of the genocide she describes the hierarchies and the social 
structure of the country: 

A group of households comprised a cellule; every cellule has a spokesman 
who reported to the conseiller who was in charge of the next administrative 
unit up the ladder, the secteur. He, in turn, reported to the bourgemestre, 
who was in charge of the commune. And the bourgemestre reported to the 
prefect in charge of the prefecture ... and so on, to the highest reaches 
of the government. If a Rwandan wanted to leave his hill, he first asked the 
authorities for permission. Unlike most African capitals, Kigali remained 
small and largely immune to urban drift; Rwanda had passed laws stricter than 
those of South Africa. (Hilsum, 1995: 165-166) 

As she notes, the Swiss government had given more money to Rwanda than 
to any other country in Mrica, because they saw a society which was as dis­
ciplined as their own. There was very little corruption. If money for clinics 
was given, then the clinics were built. The genocide, which she describes in 
detail, was implemented when the 'interim government' seized power in 
April 1994. The new government was determined to annihilate all opposi­
tion to itself, which certainly included Hutu opposition groups as well as the 
Tutsi population. In Butare, a city in the south of the country which was known 
for its tolerance and liberalism, thousands of Tutsis were slaughtered, but 

--oiiiiii 



259 14 The media and Africa: images of disaster and rebellion 

so were Hutu students and lecturers at the university. Belgian nationals and 
soldiers (with the UN) were also killed because they were seen as potential 
supportersof the RPF. Lindsey Hilsum described the efficiency with which 
the orders to kill were obeyed: 

The same efficiency - the discipline and order so admired by the foreign
 
aid workers - meant that when the orders came on 7 April for the killing
 
to begin they were usually obeyed. Numerous witnesses have told how the
 
bourgemestres in conjunction with local military or police instructed
 
people to kill. Fear drove the killers on - fear of the invading enemy, fear
 
of their neighbours, fear of execution if they refused to obey orders.
 
(Hilsum, 1995: 170)
 

A highly disciplined society in which people kill because they are obeying 
orders has echoes, less of 'tribal passions' than of another holocaust in 
Europe. 

Rwanda was an extremely complex society; it is not easy to understand the 
events of the genocide without a knowledge of its history. There is an 
important point to be made here, about how journalists can adequately 
express such complexities in routine news coverage. A detailed account of 
Rwanda could not be included in every news bulletin. It would also be 
unlikely that most viewers would retain a high level of detail on this, or on 
other stories from the developing world. Yet there is still an important 
issue, which is that the working assumption for journalists should be that 
actions and events do have complex political and economic histories. This 
is certainly a key assumption for both journalists and viewers when discuss­
ing events in the developed world. For example, viewers may not under­
stand the intricacies of the 'Cod War' which Britain once had with Iceland 
- but they do not believe it arose because of the tribal fury of the Norsemen. 
Equally, they may have little knowledge of the Weimar Republic or the rise 
of Fascism in Europe, but they are not told that the holocaust occurred 
because of the essentially volatile and primitive nature of the Germans. 
Even the most violent and cruel conflicts in Europe are nonetheless shown 
as emerging from organised political interests and strategies. This is import­
ant because political conflicts can in the end have political solutions. Mter 
the Second World War, for Germany to be rehabilitated in Europe, it was 
required that it be 'de-Nazified'. This included the public trial of its political 
leadership, who were either executed or imprisoned, followed by a major 
programme of cultural transformation. Whatever the solutions to problems 
in Mrica they cannot begin to be discussed if the working assumptions of 
journalists, and the information which we receive, does not go beyond post­
colonial cliches. Of course, not all journalism on Mrica could be described 
in this way, but it is a not unreasonable description of some of the material 
in our sample of the Rwanda/Zaire crisis. As Lindsey Hilsum argues, some 
journalists reporting on Rwanda simply could not believe that Mricans could 
be so organised. They could not therefore see the genocide for what it was: 



260 Message received 

There is a fundamental misconception about Mrica - that it is all the same. 
Journalists used their view of places such as Somalia where there was no strong 
nation state - where people dribbled over borders. But in Rwanda, the nation 
state was incredibly strong. Most journalists couldn't believe that Mricans 
could be so organised - they couldn't recognise the genocide for what it 
was ... Rwanda was more similar to Nazi Germany in that there was a group 
with an extremist, racist ideology. They defined other groups as the enemy 
because of the historical relationships between the ethnic groups, in the way 
that there were reasons for the Jews being chosen. Politicians manipulate 
relations between the different ethnic groups and turn them into ideology. 
In Rwanda to stay in power, they exterminated the other group. (Interview: 
24.4.98) 

Yet some years after the genocide, journalists can still refer to 'tribal mas­
sacres'. As for example in this Guardian report on the role of the French at 
the time: 

The Prime Minister at the height of the Rwandan tribal massacres by Hums 
and his foreign minister ... both refused to criticise French intervention ... 
the Rwanda affair in which hundreds of thousands of people died in tribal 
executions, was the first of several French political setbacks in the Mrican 
Great Lakes region. ('l7w Guardian, 22.4.98; emphasis added) 

There are other references in popular journalism which suggests the 'primit­
ive nature ofMrica' as the 'dark continent' - for example, images of animals 
and 'beasts in the jungle'. As we saw above, The Mirror criticised the Daily 
Mail for its coverage, but one of its own headlines was 'Beast of the Jungle' 
(30.10.96). In April 1998, The Guardian reported on people in Rwanda 
travelling to witness the executions of those accused of participating in the 
genocide. Here again, the images are of pack animals: 'They were driven by 
that atavistic fury that goes back to the times when human beings moved in 
packs and ate raw meat' (25.4.98). 

In our sample, as we have shown, most explanations of the conflict did little 
more than reduce it to fighting between two different groups of 'tribes', and 
some spoke directly of the 'wild', 'volatile' and 'mad' nature of the people. 

Not all coverage in our sample was limited to such assumptions. There were 
some journalists who attempted to explain the rebellion in Zaire as being 
more than simply an ethnic conflict. It must be said that the number of 
such references was relatively small. In the period of our sample there were 
some references which stated that the rebellion in Eastern Zaire was not 
simply an 'ethnic conflict'. All of them were contributed to by reporters on 
the ground, as in this one from Robin Denselow: 

And the rebellion you must remember is not just a Tutsi rebellion, though it 
did start as a Tutsi ... rebellion ... As the rebellion has spread north, it's 
taken in non-Tutsi's and it's taken in a whole range of Zaireans who are 
opposed to Mobutu. (BBC2: Newsnight, 15.11.96) 



14 The media and Africa: images of disaster and rebellion 261 

One of the other references was briefer and featured on the same edition 
of Newsnight (quoted above). A third had come two weeks previously, fea­
turing one of the very rare examples of journalists reflecting on previous 
coverage. George Alagiah argues: 

Well, who are these rebels, I mean for a long time now we've been talking 
about ethnic Tutsi rebels, but I've just been travelling around the country 
further South and talking to Rwandan commanders there. One gets the 
impression that what started off as an ethnic Tutsi rebellion is something 
quite different now. Certainly the rebel forces have in them Tutsis, but 
they are outnumbered by other ethnic groups. So it rather suggests that 
something that started off as a narrow uprising, a resistance movement if you 
like, is now something of an organised rebellion. (BBCI: Nine O'Clock News, 
1.11.96) 

From such references viewers could have begun to develop more sophistic­
ated accounts of the conflict in Zaire. But if they had missed the reports 
which contained these statements, the information to take them beyond a 
model based on ethnic conflict would simply not have been available in the 
large number of other bulletins which we examined. We can see from this 
that there was some variation in the reporting by different journalists and 
news organisation of the same events. 

Variations in coverage 

There was often a marked variation in the reporting of the same event by 
different channels. In the following examples we contrast different reports 
from journalists on the ground. We also compare these with reports eman­
ating from London. Those reporters on the ground who attempt to paint a 
more complex picture, and to explain the events in political terms, can be 
contrasted with those whose reports simplified the conflict into variations 
on the themes of 'Mrican disaster', or 'tribal conflict', or 'wild men'. First 
we will examine variation between reporters on the ground. 

Sometimes the same clips of film were used to illustrate markedly different 
reports. These were transmitted in news of Rwanda/Zaire on the same day. 
We can consider two examples of this here. These descriptions were of the 
same film footage: 

This is the insanity that has accompanied the collapse of civil and military 
authority in Eastern Zaire. The wild men of the murderous Interahamwe 
militia came from their hiding places to the border at dawn to taunt the 
vastly superior Rwandan army. Those whom the gods wish to destroy they 
first make mad. (BBCI: Nine O'Clock News, 1.11.96) 

On ITN, however, there are no 'mad', 'wild men', but instead an army in 
disarray: 



262 Message received 

Zairean border guards, part of an army now seemingly in disarray, resort 
to ritual taunts directed at nearby Rwandan soldiers. (ITN: News at Ten, 
1.11.96) 

Such is the chaos on the Zairean side that soldiers have resorted to ritual 
chants and insults to taunt their Rwandan foes across the border. (Channel 4: 
News, 1.11.96) 

In the second example, footage of refugees in Goma fighting for food at 
the UN compound is used to illustrate the need for Western intervention. 
Some journalists endorsed Western intervention not only for humanitarian 
reasons but to restore 'order' or 'stability', because of the 'volatile' nature 
of the population: 

Rioting broke out in Goma as people tried to storm the UN compound to 
get food. Nothing could better demonstrate the need for troops to stabilise 
the region and the dangers of putting them among a starving and volatile 
population. But with estimates of a million and a half displaced and desperate 
people, governments around the world felt they could no longer hold back. 
(BBC1: Nine O'Clock News, 13.11.96) 

The footage of the 'riot' was evidently regarded as high in news value inside 
the ITN news room, because their reporter decided to use it again the 
following day, although contemporaneous footage was available and was 
used in the bulletin: 'So little food has reached them that where any does it 
causes a riot as people try to grab it' (ITN: News at Ten, 14.11.96). 

But not all journalists present felt the need to emphasise the necessity of 
Western military intervention to restore order, or described the hungry as 
in some way unbalanced and emotional. Over the same footage Mark Urban 
gave this account: 'In Eastern Zaire there was further evidence today of the 
desperation of hundreds of thousands of hungry people driven from their 
homes by recent fighting' (BBC2: Newsnight, 13.11.96). 

These variations in reporting amongst reporters on the ground indicate the 
input that can be made into television news by individual reporters. One 
journalist, who was actually there at the time, told us that there was no 'riot' 
as presented. The people scrambled for free food, but they were not desper­
ate. They were not in fact refugees; they were the Zairean residents of 
Goma town. The problem had been that the journalists could not actually 
reach the refugee camps. They had a story to tell but no pictures to fit it. 

We should also note that the reports of those correspondents in the field 
who tried to explain the political dynamics of the situation often ran parallel 
with reports from London (by political, diplomatic or defence correspond­
ents) which gave a quite different picture. Reporters from London were 
much more likely to endorse the policy prescriptions and concerns of the 
British government ministries who were their major sources than were journ­
alists in the field. For example, the overwhelming majority (two-thirds) of 

---J
 



14 The media and Africa: images of disaster and rebellion 263 

statements which endorsed the policy of disarming of the Hutu militias 
among the refugees were from reporters, aid agencies and Mrican officials 
in Rwanda/Zaire. By contrast such sentiments were referred to onjust nine 
occasions by newscasters and on no occasion did any journalist reporting 
from London endorse the view or discuss the issue. Instead, the reports of 
political correspondents were more likely to be oriented to British govern­
mental announcements; Political, Diplomatic or Defence correspondents 
being seen outside the Ministries which had recently briefed them. In some 
of these examples, the journalist's statements were little different from those 
of the government ministers whose attempts to promote their policy were 
also heard in the bulletin. In the example that follows, we can compare the 
words of Defence Secretary Michael Portillo with the report of 'government 
thinking' given by a BBC political correspondent from Downing Street. In 
the House of Commons, Portillo claimed that the reason for intervention was: 

because we are a civilised nation, we can see people about to die in their 
thousands and we are one of the few nations on earth to have the military 
capability to help at least some of them. We recognise our humanitarian 
obligations. (BBC1: Nine O'Clock News, 14.11.96) 

Later, live from Downing Street, a BBC journalist reported Portillo's remarks 
and gave them a ringing endorsement: 

When MPs raised their fears he said there wasn't a person in the House 
without worries or reservations. The government could think of a hundred 
reasons for not acting. But they are acting, and they're acting with the 
support of all parties simply because - for once in politics - the simple 
straightforward reason that it's the decent thing to do, that Britain has got 
the troops who can cope with a situation like this and that if they don't get 
involved something like 20,000 people a day will soon be dying. (BBC1: 
Nine O'Clock News, 14.11.96) 

Some reporters did not therefore indicate the complexity of the story as it 
was being reported by journalists on the ground. One marked example was 
a Newsnight anchor who seemed to advocate a Western military role in con­
trast to the reporter on the ground with whom he was discussing the prob­
lem. Should the Western intervention force, he asked the BBC reporter in 
Rwanda, 'bang heads together'. 'I don't see it that way' said Robin Denselow, 
who then proceeded to demolish the assumptions behind the question: 

There is enormous fear among Rwandans that the force could prove to 
be a Trojan horse - particularly with the French involved, who are much 
mistrusted here - to allow Mobutu to get control back over the rebellious 
Eastern province. (BBC2: Newsnight, 15.11.96) 

The most important factor here is the difference between reports from the 
field and those emanating from London. It does raise the question of which 
has the greater authority in establishing what the news account should be. 



264 Message received 

Confusion in coverage 

The story of the Rwandan genocide, the flight of the refugees, the rebellion 
in Zaire, the return of the refugees and the fall ofMobutu was indeed very 
complex. This complexity seemed to result in some news reports which 
were themselves confused. In mid-November, for example, as rebels in Zaire 
drove the Interahamwe militia from Mugunga, the Tutsi-dominated rebels 
massacred around thirty women in the camp. The Mirror report, filed by a 
general news reporter in London, described the massacre as if it had been 
carried out by the Hutu militia; even though the eyewitness quoted in the 
report makes it clear that the Tutsis were being blamed. 

More than 100,000 starving men, women and children fled the huge Mugunga 
refugee camp after their heavily armed militiamen captors let them go - but 
not before inflicting further terror. One witness described how at least 30 
Rwandan Hutu women and children were killed when a soldier lobbed a 
grenade into the cowering group. She said the victims ... had pleaded for 
their lives. But a soldier told them: 'you have killed so many of our people, 
why should we pardon you now'. (The Mirror, 16 November 1996) 

Later when it was revealed that British arms companies had supplied weapons 
to one side in the conflict, The Mirror reported that, 'Rebels involved in the 
massacre of over a million people were said to have been armed by Mil-Tech 
Corporation' (20 November 1996). Yet it was not rebels in Zaire or Rwanda 
who either received the arms or engaged in the genocide in 1994. In fact 
the arms went to the original Hutu regime in Rwanda. Such confusion 
became almost farcical when The Mirror invented an entirely new ethnic 
group by merging the names Hutu and Tutsi to create the non existent 
'Tutu' people (The Mirror, 18 November 1996). 

Although TV news didn't ever get things quite so wrong, there was a good 
deal of confusion evident here as well. One key example is the treatment of 
the numbers of refugees in Zaire returning to Rwanda. Aid officials, govern­
ment spokespersons and television journalists all gave dramatically differing 
figures both on the number of refugees returning over the border and on 
the numbers left in Zaire. The list set out below shows a selection of the 
different statements on the news about the numbers. 

Number of refugees who have returned/are returning 

UN estimates up to 400,000 have fled 
Mugunga camp ITN: Channel 4 News, 15.11.96 

at least 60,000 have arrived ITN: Channel 4 News, 15.11.96 
UN expects up to 100,000 today ITN: Channel 4 News, 15.11.96 
hundreds crossing the border 

every minute BBCl: Nine O'Clock News, 15.11.96 
UN says refugees returning at 160 

a minute BBCl: Nine O'Clock News, 15.11.96 

-




14 The media and Africa: images of disaster and rebellion 265 

hundreds of thousands 
estimated half million refugees 

passing through Goma 
at least a million refugees accounted 

for (aid worker) 
up to three quarters of a million 

began walking home 
returning at rate of 10,000 per hour 
hundreds of thousands of refugees 
thousands 
tens of thousands 
400,000 people (UN) 
400,000 
200,000 
more than 200,000 
up to three-quarters of a million 
aid workers say most of the three 

quarters of a million
 
200,000 people passing us
 
15,000 crossing every hour
 
400,000 returning
 
400,000 returning
 

Number of refugees left in Zaire 

still hundreds of thousands missing 
700,000 people at least missing 

(aid worker) 
another 800,000 out there (UN) 
100,000 starving refugees fled 
400,000 
only about 180,000 have fled in the 

opposite direction
 
another 500,000 to come
 

BBC1: Nine O'Clock News, 15.11.96 

BBC1: Nine O'Clock News, 15.11.96 

BBC1: Nine O'Clock News, 15.11.96 

ITN: News at Ten, 15.11.96 
ITN: News at Ten, 15.11.96 
BBC2: Newsnight, 15.11.96 
BBC2: Newsnight, 15.11.96 
BBC2: Newsnight, 15.11.96 
BBC2: Newsnight, 15.11.96 

The MirTm'16.11.96 
ITN: 20·j5 

, 16.11.96 
BBCl: 2055

, 16.11.96 
BBC1: 2055 

, 16.11.96 

BBC1: 21 25 
, 17.11.96 

The Mirror 18.11.96 
The Mirror 18.11.96 
The Mirror 18.11.96 
The Mirror 19.11.96 

ITN: Channel 4 News, 15.11.96 

ITN: News at Ten, 15.11.96 
BBC2: Newsnight, 15.11.96 

The Mirror 16.11.96 
ITN: 2045

, 16.11.96 

BBC1: 21 25 
, 17.11.96 

The Mirror 19.11.96 

The truth about the number of refugees was that nobody knew how many 
were involved, but this was acknowledged only twice on television broad­
casts in our sample. As BBC reporter George Alagiah stated: 

Figures are being bandied about from 100,000 to half a million people. I 
don't know the figures. The aid agencies don't know the figures. Until we do 
know that the vast majority of Rwandans are corning back, I think there still 
may be a role for an intervention force. (BBel Nine O'Clock News, 15.11.96) 

We should also note the difficulties which the journalists faced in covering 
these events. The war, from its beginnings in Eastern Zaire, was logistically 
difficult to report. The Zairean rebels sometimes prevented reporters from 
seeing what was happening. They were especially keen to hide massacres, 



266 Message received 

news of which filtered through slowly by word of mouth. The Rwandan 
government deliberately created confusion to prevent the reporters from 
seeing Rwandan troops working with, or commanding, the Zairean rebels. 
The fall of President Mobutu was reported patchily, partly because it was so 
dangerous - many journalists scarcely ventured out of hotels because of the 
high risk of being arrested or having their cameras seized. 

The Rwandan authorities and their clients, Laurent Kabila's new government 
in Kinshasa, also became adept media manipulators. They decided that it was 
important to control foreign media coverage. Their methods have included 
the taxing ofjournalists heavily with payments for visas and satellite phones, 
using soldiers and intelligence officers to restrict journalists' movements, 
issuing confusing or untrue information, and intimidating local people who 
might provide foreign journalists with information (Hilsum, 1997: 9). These 
strategies made covering the region time-consuming, expensive and, some­
times, dangerous for news reporters and television teams. 

Conclusions 

There were important changes between the early coverage of the refugee 
crisis in 1994 and news reports of the refugees in the later phases of the 
conflict and the war in Zaire in 1996/7. Some news accounts in the later 
coverage did give more detailed explanations of the events and their his­
torical causes than had been available to viewers when the story was first 
reported. There are still some significant issues for debate in relation to the 
quality in reporting as a whole. As we have argued, many of the explanations 
given were very brief and did little to move beyond traditional accounts of 
Mrica. Indeed some reports actually endorsed very crude views of Mricans 
and 'tribal' behaviour. We also noted the important issue of the difference 
between journalists' reports from the ground and reports based in London, 
where accounts could apparently be confined by the parameters of govern­
ment briefings. 

At the heart of many of these problems is that public knowledge of Mrica 
and much of the developing world is very limited. This is sometimes also 
the case for journalists who are assigned to cover stories in such areas. As 
John Ryle has noted (1997), no serious news organisation would think of 
sending a journalist to France who did not speak French. Yet this happens 
routinely in Mrica, which is often covered by journalists who have very little 
specialist knowledge. One result is that a highly differentiated continent, 
with many different languages and social structures, can be seen through a 
series of general stereotypes. This problem raises several key issues (includ­
ing the training ofjournalists, the need for specialist correspondents in the 
field and the role of such input in the news room). It is not the case that 
the structure of news accounts could be changed by simply altering the 
training of journalists. However, if journalists have any discretion in the 

----oIIIIl 



---

I 

14 The media and Africa: images of disaster and rebellion 267 

shaping of news stories, there is a case for improving the base of knowledge 
and understanding from which they do so. It is time perhaps for news 
organisations, and those responsible for training and teaching journalists, 
to think again about what journalists need to know and on what they are 
competent to report. 

Note 

A longer version of this study was originally published by Save the Children (UK) in May 
1998. 


